Na Evropské se vypínají semafory

Žijí na Evropské a od ledna Evropa také výrazně ovlivňuje jejich život a pohyb v okolí bydliště. Kvůli příjezdu a odjezdu politiků či úředníků Evropské unie totiž policie často vypíná semafory na ulici.
Hlavní foto

Bez světel je ale ulice nebezpečná. Pro starousedlíky to bývá pohroma. „Vždyť je to úplně šílené. Policisté sice dbají na bezpečnost politiků, my ale kvůli nim nemůžeme ani přejít přes ulici. Ve středu jsem musela čekat dobře deset minut, než se mi to podařilo. Bez semaforů je Evropská nebezpečná,“ postěžovala si za obyvatele třeba Iveta Bauerová.

Jenže ono je to ve skutečnosti ještě mnohem horší. Minulý týden ve středu odpoledne, kdy byla světla zase mimo provoz, porazilo auto na přechodu desetiletého chlapce. Naštěstí z nehody vyvázl bez těžších zranění. „Dcera jezdí do Aritmy na basket a říkala mi, co se stalo. Tak jsem jí několikrát zopakovala, že když vypnou semafory, musí počkat, až znovu naskočí!“ zdůraznila Bauerová.

Po měsíci problémů se časté vypínání signalizace zajedlo i radnici Prahy 6. Starosta Tomáš Chalupa sepsal dopis pro ministra vnitra Ivana Langera, havárie jeho psaní jen uspíšila. „Chápu, že je potřeba státní návštěvy chránit. Požádal jsem ale pana ministra, aby policie zajistila hlídky u maximálního počtu přechodů pro chodce, když už jsou semafory kvůli kolonám vypnuty. A také aby se světelná signalizace vypínala méně často a s větším uvážením,“ rekapituloval Chalupa obsah dopisu.

Psaní přinesl spolehlivý posel ministru přímo do kanceláře - to aby se netoulal někde mezi podatelnou a kabinetem. „Dopis jsme dostali, zabýváme se jím. Předali jsme ho k vyřízení,“ tlumočil Langerovu reakci jeho mluvčí Vladimír Řepka.

Silniční pravidla platí vždy
Jen u dopisu na ministerstvo Chalupova aktivita neskončila. „Nařídil jsem našim strážníkům, aby hlídali přechod u Základní školy Červený vrch a u nákupního centra Billa,“ uvedl Chalupa a připomněl, že hned po nehodě zkontaktoval i pražského policejního ředitele Martina Červíčka: „Domluvili jsme se, že od středy budou hlídky v podobných situacích strážit všechna kritická místa.“

A Červíček své podřízené taky okamžitě na Evropskou vyslal. „Do zajišťování bezpečnosti se zapojí všechny čtyři pražské policejní obvody,“ potvrdil mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. Přitom policie popřela, že by středeční havárii zavinily nefunkční semafory. „I když jsou mimo provoz, pravidla silničního provozu platí vždy. Viníkem je řidič, který nedal chodcům přednost,“ zdůraznil Hulan.

Řidič chlapce srazil v opačném směru, než do Prahy najížděli evropští ministři práce a sociálních věcí. „Auto v pravém jízdním pruhu dalo chodcům na přechodu přednost, ten v levém to ale nerespektoval,“ popsal policejní mluvčí Tomáš Hulan havárii a několikrát podtrhl: „Pro řidiče je to stejná zákonem stanovená povinnost, jako kdyby se rozsvítila červená.“

Ochranka i pro „sekretářky“?
Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa v dopisu ministru Ivanu Langerovi zmínil tři body, s nimiž by chtěl od ministerstva pomoci. Policejní hlídky už v ulicích jsou a jednání o rozumném přidělování policejní ochrany se prý chystají. „Pokud policie doprovází prezidenty nebo premiéry a zajišťuje jim takové nadstandardní podmínky, je to pochopitelné. Ale každému ministrovi, který přitom doma jezdí tramvají?“ zapochyboval o účelnosti všech kolon Chalupa.

Pražská policie proto vyjednává s takzvanou ochrannou službou, která na politiky a úředníky dohlíží, o podmínkách průjezdu kolon. „Je možné, že při některých doprovodech nebude signalizace vypínána,“ připustil Hulan.

Bezpečí za 110 milionů korun
Radnice i obyvatelé Evropské napjatě vyčkávají, jestli se tah od letiště alespoň částečně vrátí k režimu z předchozích dvou let. Není se čemu divit - úřad Prahy 6 a magistrát do ulic Evropská a Patočkova vložily přes 110 milionů, aby z nich udělaly bezpečné silnice. „Dřív tu bylo i deset smrtelných nehod ročně, za poslední dva roky ani jedna,“ pochlubil se Chalupa. Od roku 2006 se tu totiž postupně objevily nové světelné přechody a prosklená zábradlí, před „zebry“ cestáři přidali zbržďující nástřiky, upraveny byly refýže a rozšířeny chodníky.

* Změní se provoz?
Jak chce radnice Prahy 6 upravit provoz na Evropské


1. Hlídky policistů a strážníků u přechodů, pokud budou kvůli kolonám semafory mimo provoz. (Splněno)

2. Uvážené a méně časté vypínání světelné signalizace, pečlivější výběr, kvůli komu světla vypnout. (Chystá se jednání)

3. Zavedení alespoň některých plánovaných změn do praxe okamžitě nebo co nejdřív. (Částečně splněno)

(podle MF Dnes, autor: M. Nová)

Videoreportáž ZDE

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024