Rekonstrukce tramvajové trati Bělohorská

Společnost Metroprojekt Praha a. s. poskytla následující informace k chystané rekonstrukci tramvajové trati Bělohorská pro veřejnost. Informace přinášíme v plném znění včetně fotogalerie.

Hlavní foto

Rekonstrukce tramvajové tratě v Bělohorské ulici, která je plánována na letní měsíce příštího roku, bude probíhat od křižovatky s ulicí Ankarskou po ulici Pod Královkou a to včetně kolejí ve smyčce Vypich. Jedná se o úsek dvoukolejné tramvajové tratě dlouhý cca 2650 m.

Projekt byl zpracován dle zadání investora, kterým je Dopravní podnik hl.m.Prahy a.s., a navržené řešení je výsledkem projednání se všemi dotčenými orgány a organizacemi, zejména ODA MHMP, odborů ÚMČ Praha 6, Policie ČR, TSK a dalšími. Stavební povolení bylo vydáno v červnu 2013 a v současné době probíhá výběr zhotovitele.

Účelem akce je náhrada dožívajícího tramvajového tělesa z velkoplošných panelů za novou konstrukci s kolejnicemi na příčných pražcích ve štěrkovém loži.

Úsek Ankarská – Tomanova je navržen s živičným povrchem, dále bude až po ulici Patočkovu otevřený kolejový svršek (kolejnice ve štěrku) s možností dodatečného zatravnění a od Patočkovy po konec úpravy u ulice Pod Královkou bude tramvajové těleso mimo přejezdů, přechodů pro chodce a kolejí v zastávkách zatravněno. Zatravněn bude v rámci této akce rovněž tramvajový pás v prostoru mezi zastávkami Malý Břevnov a Obora Hvězda, kde rekonstrukce tramvajové tratě proběhla na jaře roku 2009 a je zde prozatím otevřené kolejové lože.

Povrch v kolejišti smyčky Vypich bude mlatový, uvnitř smyčky pak v koordinaci s akcí  „Prodloužení trasy A metra v Praze ze stanice Dejvická“ bude zřízena zpevněná plocha pro odstav autobusů a také bude zrekonstruován objekt sociálního zázemí pro řidiče.

Proměnou projde i šest tramvajových zastávek, které se nacházejí v tomto rekonstruovaném úseku tramvajové tratě. Jsou to zastávky Vypich, Říčanova, Břevnovský klášter, U Kaštanu, Drinopol a Marjánka.

Zastávky budou bezbariérově přístupné a budou mít nový živičný povrch s úpravami pro nevidomé a slabozraké. Na všech zastávkách bude pro zvýšení bezpečnosti osazeno zábradlí, zastávky ve směru do centra budou vybaveny přístřeškem pro cestující. Přístřešek bude i na zastávkách Vypich z centra a Břevnovský klášter z centra, na dalších pak bude provedena příprava pro dodatečné osazení přístřešku. Mimo zastávek Vypich a zastávky Břevnovský klášter do centra budou všechny ostatní zastávky zkráceny na délku jedné tramvajové soupravy, šířky nástupišť odpovídají možnostem v daném místě.

Zastávka Vypich bude v obou směrech sdružená pro tramvaje i autobusy a při přestupu se tak cestující vyhnou přecházení vozovek. Rozšíření nástupních ostrůvků spolu s rozšířením tramvajového pásu pro provoz autobusů má ale v tomto místě negativní dopad na zúžení vozovky do centra na jeden jízdní pruh (obdobně jako je to dnes u Říčanovy).

Stávající zastávka U Kaštanu se posouvá o cca 170 m východním směrem k dnešnímu přechodu pro chodce u ulice Šultysova a tím i blíže k občanské vybavenosti. Její pracovní název uvedený v dokumentaci je Poliklinika Břevnov, o konečném názvu zastávky rozhodne drážní úřad ODA MHMP.

V zatravněném úseku, kde šířka vozovky podél nástupních ostrůvků není dostatečná pro dva jízdní pruhy (Břevnovský klášter, Poliklinika Břevnov, Drinopol z centra a Marjánka z centra), je živičný kryt v kolejích navržen s přesahem umožňujícím objetí ostrůvku vozidly ve zvláštním režimu, vozidly při mimořádné události nebo zajíždění vozidel náhradní autobusové dopravy v době výluk tramvajového provozu do zastávek. Jako zastávka náhradní autobusové dopravy bude sloužit i do zeleného pásu rozšířený chodník v blízkosti ulice Říčanova.

Některé změny nastanou i ve vyznačení přechodů pro chodce. Nový přechod je navržen u ulice U Kaštanu, jeden z přechodů pro chodce k dnešní zastávce U Kaštanu bude naopak zrušen, zastávka Drinopol z centra bude přisunuta ke Kochanové a přechod na zastávku zde bude zřízen i přes jižní vozovku, místo pro přecházení vznikne u Skupovy.

Potřebné úpravy budou provedeny i na dalších zařízeních tramvajové tratě, jako je trolejové vedení, odvodnění tratě, elektrická zařízení zastávek a podobně. Jako související akce TSK proběhne zřízení signalizace v místě vjezdu a výjezdu z kolejové smyčky Vypich včetně přechodu pro chodce přes vozovku z centra a tramvajový pás. 

Základní technické parametry:

tramvajová trať  Ankarská – smyčka Královka                                       2 654 m

tramvajové zastávky                                                                              1 785 m²

tramvajová smyčka Vypich (délka vnější koleje)                                       290 m

zatravnění Falcká – Obora Hvězda                                                        3 500 m²

Předpokládané výluky stávajícího provozu:

Výluka tramvajové dopravy:

- smyčka Vypich                                                             4 měsíce (05-08/2014)

- v úseku od smyčky Královka ke smyčce Bílá Hora      2 měsíce (07-08/2014)

Autor textu: Metroprojekt Praha a. s.

Zdroj fotogalerie: Metroprojekt Praha a. s.

ikonka typu souboru application/pdf Rekonstrukce TT Belohorska1 [ PDF • 438kB ]

ikonka typu souboru application/pdf Rekonstrukce TT Belohorska2 [ PDF • 922kB ]

ikonka typu souboru application/pdf Rekonstrukce TT Belohorska3 [ PDF • 841kB ]

ikonka typu souboru application/pdf Rekonstrukce TT Belohorska4 [ PDF • 850kB ]

ikonka typu souboru application/pdf Rekonstrukce TT Belohorska5 [ PDF • 946kB ]

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024