Prodloužení trasy metra A bylo zahájeno

Primátor Pavel Bém, radní pro dopravu Radovan Šteiner a starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa dnes zahájili výstavbu prodloužené trasy metra A.

Hlavní foto

Ta povede ze současné konečné stanice Dejvická přes stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny až do Motola. Úsek bude zprovozněn již v roce 2014, poté se zahájí výstavba trasy až k letišti Ruzyně. Přitom se ale nezapomnělo na výstavbu zcela nové trasy metra D.

„Před čtyřmi lety jsme slíbili výstavbu nových stanic metra trasy A. Dnes tento slib naplňujeme. Po 32 letech dostane nejcentrálnější konečná stanice metra své logické pokračování. Pražské metro je nejinteligentnějším, nejbezpečnějším a nejekologičtějším prostředkem městské hromadné dopravy, na který jsme všichni právem pyšní. Přepraví 537 miliónů lidí každý rok. K celkové délce sítě metra 59 km, přibude nových šest kilometrů, tedy desetina celé pražské podzemky. Oblast nových stanic trasy metra A, která ve výhledu běží až na Dlouhou Míli, potažmo na mezinárodní letiště Ruzyně s možnou odbočkou na Zličín, obslouží 90 tisíc Pražanů, v kontextu na příměstskou dopravu 180 tisíc lidí, kteří v Praze buď bydlí, nebo denně do Prahy dojíždějí za prací,“ řekl pražský primátor Pavel Bém.

„Jsem přesvědčený, že po dostavbě metra se v Praze 6 zlepší život. O potřebnosti této stavby nepochybujeme, proto jsme jí prosazovali, proto jsme jí chtěli. A nemyslím si to jen já. Podle dlouhodobých průzkumů má podobný názor devět z deseti občanů Prahy 6. Podle statistik totiž projde konečnou stanicí Dejvická zhruba 150 tisíc pasažérů denně. Stanici Hradčanskou vloni využívalo 50 tisíc lidí denně. Nyní se jí vyhýbají kvůli stavbě tunelu Blanka. Situace na Vítězném náměstí je tragická. Metro zlepší dopravu i životní prostředí. Prodloužení metra znamená přesun dopravní zátěže na koleje a zvýšení podílu elektrifikovaných tratí ve městě. A to je krok správným směrem,“ doplnil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Prodloužení trasy A ulehčí zejména Vítěznému náměstí od autobusové dopravy až o padesát procent a celkově se zlepší dopravní obsluha severozápadního sektoru města, včetně Městské části Praha 6, a nabídne tak pohodlnější cestování devadesáti tisícům obyvatel v přímé docházce ke stanicím. Útlum autobusové a automobilové dopravy bude mít odpovídající ekologické přínosy. Stanice Motol obslouží rozsáhlé nemocniční areály a jihozápadní sektor města získá nové dopravní vazby. Celková koncepce trasy A by měla končit až na stanici Letiště Ruzyně. Od Dejvické by tak vznikl úsek dlouhý téměř třináct kilometrů o devíti stanicích. Pražané by jej mohli využívat již v roce 2018.

Stanice trasy A: Dejvická - Červený vrch – Veleslavín – Petřiny – Motol - Bílá Hora – Dědina - Dlouhá Míle - Staré letiště - Letiště Ruzyně. Prodloužení trasy do Motola si vyžádá přibližně 18,7 miliardy Kč z rozpočtu města. „Bohužel Praha ze státního rozpočtu na nejkomplexnější systém veřejné dopravy ve státě nedostává ani korunu. Evropská unie do jisté míry supluje roli, kterou by vůči Praze měl hrát stát Česká republika a její ministerstva. Na prodloužení trasy metra A získá Praha více než čtvrt miliardy euro z fondů Evropské unie, konkrétně z operačního programu Doprava. To je zhruba sedm miliard korun, které použijeme na financování jak stavebních prací, tak technologií,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

„Praha na rozdíl od českého státu, na rozdíl od řady krajů hospodaří bez dluhů s vyrovnaným rozpočtem a dokonce navzdory patnáctiprocentním daňovým výpadům v příjmech, navzdory hospodářské krizi, je Praha schopna splácet své historické závazky a světe div se, Praha drží investiční tempo výstavby, ať už se jedná o systém městské hromadné dopravy nebo o nadřazený dopravní skelet, který umožní koncentraci aut pod zemí nebo na okruzích kolem Prahy,“ dodal primátor Pavel Bém.

Celkové předpokládané náklady stavby dle souhrnného rozpočtu v cenové úrovni roku 2008 jsou 18 717 mil. Kč.

Zhotovitel stavební části: Sdružení metro V.A (Dejvická – Motol).
Zastoupené firmami:
Metrostav, a.s., jako „vedoucí účastník sdružení“
Hochtief Cz, a.s., jako člen sdružení
Zhotovitel technologické části bude vybrán ve výběrovém řízení
Termíny realizace:   
předstihové práce byly zahájeny ve 12/2009
zahájení prací 12. 4. 2010
předpokládaný termín ukončení v roce 2014

(podle serveru www.praha-mesto.cz)

Metro A míří do Motola

Reportáž ČT o prodloužení metra A
Reportáž ČTK o prodloužení metra A

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024