Jak se na Dejvické obrací metro bez strojvedoucího

Ve stanici metra Dejvická si mohou cestující všimnout zajímavého jevu: vlaku, který jezdí bez řidiče. Dopravní podnik zde testuje obrat soupravy bez strojvedoucího.
Hlavní foto

Neznamená to, že by v dohledné budoucnosti jezdilo metro samo, ale určité úkony bude vykonávat automaticky a bez zásahu lidské ruky. Právě takzvaný „bezobslužný obrat“ povede k úspoře pracovních sil. Vlak při něm na konečné automaticky zajede na obratové koleje v zázemí stanice a zařadí se do protisměru. Strojvůdce má mezitím dost času přejít do připraveného vlaku a vydat se na cestu.

Na trase A a C se svezete „bez řidiče“ už nyní
Ačkoliv některé části metra a soupravy jsou schopné provozu bez řidiče, zatím se prázdné kabiny v Praze nedočkáte. Neumožňuje to drážní zákon. Pokud se přesto chcete „svézt bez řidiče“, jeďte trasou A nebo C. Zde jezdí vlaky téměř bez zásahu lidské ruky. Obě trasy mají moderní zabezpečovací zařízení a jezdí po nich modernizované soupravy (trasa A) nebo nové vozy (trasa C). Vozy je možné řídit manuálně či mohou fungovat v automatickém režimu. Vždy jsou však pod plnou kontrolou zabezpečovacího zařízení. Pokud řízení obstarává automat, řidič pouze otevírá a zavírá dveře, dohlíží na spolehlivý chod techniky a kontroluje situaci na nástupišti při příjezdu a odjezdu vlaku ze stanice. Přítomnost řidiče je nutná. V případě selhání techniky je úkolem strojvedoucího bezpečně dovézt cestující do stanice a soupravu na odstavnou kolej nebo do depa.

Strojvedoucí na nástupišti
Při bezobslužném obratu vystoupí strojvedoucí z kabiny a zajistí jej z nástupiště. Poté přejde do jiné, již připravené soupravy přímo na nástupišti a může pokračovat v jízdě na druhou stranu. Dnes to dělá také, ale obrat soupravy zajišťuje kolega. Celý děj jde rozfázovat do pěti kroků. Vlak řízený strojvedoucím přijede do stanice Dejvická, otevřou se dveře a cestující vystoupí. Pokud je bezobslužný obrat povolen, rozsvítí strojvedoucí ještě před opuštěním kabiny signalizaci o přepnutí do režimu bez obsluhy na obou čelech soupravy. Pak opustí vlak, který obsluhuje ze skříňky na konci nástupiště. Strojvedoucí nejprve stiskne tlačítko start - vlak zavře dveře a sám odjede na obrat. Řidič má ještě možnost odjíždějící soupravu zastavit. Pak přejde na opačnou stranu nástupiště, aby mohl nastoupit do dalšího vlaku ve směru stanice Hradčanská. Po rozjezdu soupravy na obrat se samočinně spouští ve vlakovém rozhlasu hlášení ve třech jazykových mutacích pro „zapomenuté“ cestující, aby zůstali v klidu, že se vlak okamžitě vrací k nástupišti. Poté přijede souprava k odjezdovému nástupišti směr Hradčanská. Strojvedoucí nastoupí, zprovozní kabinu a zruší signalizaci bezobslužného obratu na obou čelech vlaku. Bezobslužný obrat testuje firma AŽD Praha spolu s Dopravním podnikem. Cílem experimentu je, aby vyzkoušeli bezobslužný obrat ve stanici Dejvická a pak bylo možné získat povolení od drážních autorit. Poté bude následovat přechod do trvalého režimu, samozřejmě při zachování běžného provozu. Tak přibude na trase více souprav. Aby bylo i při takových testech metro bezpečné, jsou stanoviště vybavena prvky, které umožňují na dálku zastavit a opět rozjet bezobslužně se obracející soupravy.

Když nehlídá člověk, dívají se kamery
Strojvedoucí sleduje u nástupiště bezpečnost cestujících. Tuto funkci při jízdě bez řidiče přebírá elektrická zabezpečovací signalizace. Systém třemi videokamerami snímá prostor u nástupiště ve směru na Hradčanskou a získané snímky program analyzuje. Pokud něco objeví, dá impulz ke spuštění varovného hlášení ve staničním rozhlasu. Pokud je narušen prostor koleje, dá signál systému vlakového zabezpečovače a okamžitě vlak zastaví. Brzdná dráha soupravy je v tomto případě přibližně 50 metrů.

(podle MFD, autor: R. Jančar)

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024