Trasu mezi terminálem Veleslavín a letištěm Václava Havla Praha od 6. března obsluhují trolejbusy. Linka také změnila číslování ze 119 na 59.
Mezi terminálem Veleslavín s letištěm pendlují nejdelší autobusy v ČR. Jsou dlouhé téměř 25 metrů, mají dva klouby a tři články. Přepravní kapacita se díky tomu zvýšila o 30 %. Ušetří se stovky tisíc litrů nafty a sníží emise CO2 zhruba o 1300 tun.
„Praha 6 o velkokapacitní spojení s letištěm usiluje dlouhodobě. Jsme rádi za tento ekologický a kapacitní způsob dopravy do doby, než se podaří napojit letiště na metro nebo vlak,“ hodnotí zprovoznění nové trolejbusové linky Jakub Stárek, starosta městské části Praha 6.
„Trolejbusy se po letech vrací na Prahu 6. Tříčlánkové vozy zajistí větší kapacitu a komfort pro cestující z Veleslavína na letiště. Ale pravda, prodloužené metro na letiště by bylo lepší. Z čeho mám obavy je doprava kolem terminálu Veleslavín, který už před trolejbusy byl kapacitně nevyhovující. Snad křižovatka zvládne pojmout množství spojů,“ dodává radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš.
Při zachování stejného jízdního řádu jako na dosavadní autobusové lince 119 tak cestující dostanou moderní, pohodlná, tichá, 100% nízkopodlažní a lokálně bezemisní vozidla, která na rozdíl od dosavadních kloubových autobusů mají více míst primárně určených pro odkládání zavazadel navíc lépe rozložených po celé délce trolejbusu. Pro lepší informovanost cestujících jsou vybavena informačním systémem se čtyřmi obrazovkami rovnoměrně rozloženými v každém segmentu vozidla.
Vozidla Škoda – Solaris 24m jsou nejen nejdelšími trolejbusy v ČR, ale vůbec nejdelšími vozidly provozovanými ve veřejné dopravě na silnicích v ČR. Obě investiční akce, výstavbu infrastruktury tratě i nákup 20 velkokapacitních trolejbusů, financuje téměř kompletně Evropská unie v rámci Národního plánu obnovy. Realizaci mělo na starosti hlavní město Praha spolu s dopravním podnikem.
„Je téměř neuvěřitelné vzhledem ke složitosti legislativních a povolovacích procesů v ČR, že se obě investiční akce k trolejbusové lince č. 59 podařilo kompletně připravit a zrealizovat za necelých 4,5 roku od rozhodnutí Rady hl. m. Prahy o elektrifikaci autobusové linky č. 119 z 16. září 2019. A to s ohledem na to, že samotná výstavba infrastruktury zabrala rok a tři měsíce a výroba 20 nadrozměrných velkokapacitních trolejbusů přesně dva roky. I přes pandemii covid-19, války a konflikty ve světě, vše proběhlo podle harmonogramu a bez zpoždění, řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Samotná trať má ještě jeden unikát. „Celkem na deseti místech dochází ke křížení 600 V trakčního vedení pro tramvaje a 750 V trolejového vedení pro trolejbusy, u odbočení do terminálu Nádraží Veleslavín, vozovny Vokovice, smyčky Divoká Šárka a ve společné zastávce Divoká Šárka. Ve městech v ČR, kde mají smíšený provoz tramvají a trolejbusů jsou obě trakční vedení pod napětím 600 V, a tam kde mají trolejové vedení pro trolejbusy 750 V, zase neexistuje tramvajový provoz. Dalším unikátem tratě je měnírna Dědina, která slouží současně pro napájení nově postavené tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina, jakož i většiny trolejbusové tratě na letiště,“ vyzdvihl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
V rámci investiční akce elektrifikace autobusové linky č. 119 DPP vybudoval celkem 11,5 km trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, které pokrývá cca polovinu celé trolejbusové trasy. Mezi zastávkami Terminál 3 a Letiště trolejbusy jezdí v režimu na baterii. V odstavech v obratištích na Letišti Václava Havla Praha vzniklo devět a na Nádraží Veleslavín tři nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během své provozní přestávky nabíjet. Pro napájení trolejového vedení slouží celkem tři měnírny – dvě kontejnerové, v terminálu Nádraží Veleslavín a v obratišti na letišti a jedna zděná u tramvajové smyčky Dědina, která je společná pro napájení tramvajové i trolejbusové infrastruktury. „Trolejbusové spojení na Letiště Václava Havla Praha vítám jako krok správným směrem minimálně ze dvou důvodů. Jedná se o komfortnější dopravu pro cestující i zaměstnance a zároveň zapadá do naší strategie ESG s cílem snižovat uhlíkové emise a hluk na letišti a v jeho okolí. Finálním optimálním řešením dopravy z centra metropole na letiště a zpět ale bude až realizace kolejového napojení, jehož výstavba na některých úsecích byla již zahájena,“ říká Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.
Dopravní opatření v souvislosti s provozem nadrozměrných vozidel
Průjezdnost dopravní infrastruktury na lince č. 119 s velkokapacitními tříčlánkovými autobusy si dopravní podnik ověřil už v roce 2017 a 2018. V rámci zkušebních jízd s velkokapacitními tříčlánkovými trolejbusy Škoda–Solaris 24m zrealizoval za účasti Policie ČR, odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy a dalších úřadů ověření průjezdnosti vozidla v celé délce budoucí tratě, protože pouze tyto orgány mají oprávnění místně upravit organizaci provozu na pozemních komunikacích. Na základě výsledků šetření došlo k úpravě preference pro velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy na světelné křižovatce při výjezdu z Veleslavínské do Evropské ulice směr Letiště Václava Havla Praha tak, aby trolejbusy vyjíždějící z terminálu mohly na zelenou vlnu projet křižovatkou a vyjet rovnou do Evropské ulice. Došlo též ke změně organizace odstavů v terminálu Nádraží Veleslavín a Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) upravila vodorovné značení v Evropské ulici ve směru do centra v místě křížení
s Veleslavínskou ulicí, kde došlo k rozšíření pravého pruhu a mírnému zúžení levého průjezdného pruhu a odbočovacího pruhu vlevo.
Co bude s autobusy z linky č. 119?
Nákup a zahájení pravidelného provozu trolejbusů na lince č. 59 umožní DPP vyřadit alikvotní počet nejstarších kloubových autobusů SOR NB 18 z let 2009 a 2010. Provozuschopné autobusy DPP nabídne partnerským dopravním podnikům na Ukrajině. Vozy z linky č. 119, které jsou novější, s normou Euro VI z roku 2018 s celovozovou klimatizací, DPP využije na jiných autobusových linkách.