ROPID K MHD: Cestující hodnotí pražskou MHD lépe; Praha 6: Chceme změny

UNIVTŘ ČLÁNKU - VÝSLEDKY PRŮZKUMU A STANOVISKO PRAHY 6 + ANKETA!
Organizátor pražské MHD, společnost ROPID, dnes představil výsledky průzkumu na téma "Jak cestující vnímají MHD po zářijových změnách". Dotázáno bylo 3126 cestujících od poloviny loňského listopadu do začátku prosince na 60 zastávkách (stanicích) pražské MHD.

Hlavní foto

PŘEČTĚTE SI VÝSLEDKŮ PRŮZKUMU - KLIKNUTÍM ZDE!

Tisková zpráva společnosti ROPID: S pražskou MHD jsme spokojení, říká o 6 % více cestujících než loni

Spokojenost s pražskou MHD vyjádřilo 93 % cestujících (téměř 60 % respondentů zvolilo odpověď Spokojen, přes 10 % Velmi spokojen a necelých 25 % Téměř spokojen). Při průzkumu v roce 2011 bylo s MHD v Praze spokojeno 87 % a v roce 2009 79 % cestujících.

Spokojení jsou cestující také s kapacitou vozidel MHD, kterou ohodnotili průměrnou známkou 2,3 (při známkování 1 až 5 jako ve škole). V roce 2011 byl výsledek horší, známka měla hodnotu 2,54 a v roce 2009 jen 2,74.

Nadprůměrně spokojení jsou lidé také s dodržováním jízdních řádů. Letos dali Praze v této otázce průměrnou známku 2,03. Loni to bylo 2,36 a v roce 2009 2,56.

„Skoro 40 % cestujících souhlasí s výrokem, že pražská MHD je spolehlivá, pokud nedojde k nějaké mimořádné události, a dalších 57 % se přiklonilo k výroku, že pražská MHD je obvykle spolehlivá, to je na stupnici 1 až 5 dvojka. To by Praze mohla ostatní města závidět,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek. 

Zářijové změny: 11 % cestujících vnímá více přestupů, pro drtivou většinu se nic nezměnilo

Průzkum se zaměřil také na otázky, týkající se změn v MHD, které Praha spustila 1. září 2012. Šesti procentům cestujících se jejich obvyklá cesta zrychlila, 19 % prodloužila a 74 % cestujících se vůbec nic nezměnilo.

Obdobný výsledek přinesla otázka na změnu počtu přestupů po prvním září, 2 % cestujících říkají, že jim přestupů ubylo, 11 % že přibylo a 87 % z nich se nic nezměnilo.

„Že se skutečný počet přestupů cestujícím zvýšil jen mírně, ukazuje i meziroční srovnání,“ upozorňuje Pavel Procházka, pověřený řízením organizace ROPID. „S jedním přestupem cestuje dnes 43 % cestujících, loni to bylo 38 %. Dva přestupy má letos na své trase 30 % lidí, loni to bylo 28 %. Průměrný počet přestupů je 1,35.“

Josef Nosek k tomu dodává: „Nepotvrdily se ani obavy, že by lidé přestali MHD kvůli zářijové změně využívat, žádné dramatické změny jsme se nedočkali. Výzkum hovoří jasně, drtivá většina cestujících jezdí stále stejně, ale jsou spokojenější.“

Celkové vysvědčení: Dvojka

V závěrečné části výzkumu známkovali cestující řadu aspektů pražské MHD od 1 do 5 jako ve škole. Otázky zahrnovaly oblasti bezbariérovosti a přístupnosti vozidel i nástupišť, dostatku informací o plánovaných změnách, srovnání délky cesty MHD a autem, včasnosti či modernosti hromadné dopravy v hlavním městě. Průměrná známka, kterou cestující systému Pražské integrované dopravy vystavili, má za všechny otázky hodnotu 2,05 (známkování 1 až 5 jako ve škole).

Nejlépe lidé hodnotili dostupnost MHD, výrok „MHD v Praze se dostanu všude, kam potřebuji,“ získal průměrnou známku 1,68, výrok „Zastávky MHD jsou dobře přístupné“ známku 1,8 a výrok „Důvěřuji MHD v Praze“ známku 1,95. 

V příloze článku naleznete plné znění závěrečné zprávy z průzkumu.

PRAHA 6: NADÁLE POŽADUJEME ZMĚNY V MHD

K výsledkům dnes zveřejněného průzkumu spokojenosti s pražskou MHD po zářijových změnách. Na území Městské části Prahy 6 probíhal průzkum na třech zastávkách – Dejvická/Vítězné náměstí, Divoká Šárka a Hradčanská.

Vzhledem k tomu, že na území Městské části je více než 100 zastávek MHD, považujeme to za velmi nedostatečné. A hlavně - problémy s MHD po učiněných změnách hlásí občané Prahy 6 ze zcela jiných lokalit např. Strahov, sídliště Dědina (chybí přímé spojení s Vítězným náměstím), okolí Tomanovy ulice (změna linky č. 191), Břevnov (zrušená zastávka Kajetánka), které v průzkumu zcela chybí.

· Sjednocení zastávek na Strahově

Společnost ROPID předložila návrh na sjednocení zastávek autobusových linek č. 191 a č. 143 na Strahově. MČ Praha 6 o sjednocení zastávek usiluje, s předloženým řešením však nesouhlasí. Plán ROPIDu totiž neodpovídá bezpečnému provozu kloubového autobusu, vozidel a chodců v místě.

· Nadále chybí přímé spojení sídliště Dědina s Vítězným náměstím

Praha 6 pořád ještě nesouhlasí s tím, jak změny v MHD byly provedeny. Linka č. 206 byla od 20. listopadu 2012 posílena na čtyři spoje za hodinu ve špičce, mimo špičku 2x do hodiny a od 9. 12. 2012 je přečíslována na linku č. 218.Linka však není plnohodnotnou náhradou za původní trasu a nejezdí ani v původním intervalu 218 ve špičce, což bylo každých 6-8 minut. Nadále trváme na přímém spojení sídliště Dědina s Vítězným náměstím.

· Stále evidujeme stížnosti občanů i cestujících

Naposledy po všech změnách upozorňují na fakt, že první autobus stávající linky č. 218 vyjíždí ze zastávky OC Šestka směrem na Dejvickou až v 7.45 hodin ráno. „Proto jsme na prvé místo našich připomínek dali návrh na zajištění odjezdů autobusu od 5 hodin ráno tak, aby se občané, kteří pracují od 6 a 7 hodin dostali včas do zaměstnání,“ píší starostce MČ Praha 6 Marii Kousalíkové ve svém dopise. MČ Praha 6 proto bude ohledně možných změn v MHD nadále jednat.

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024