Výstavba nových stanic metra na trase V. A. je v plném proudu. Za dva měsíce Tonda pod zemí urazil 1062 metrů. Jen během listopadu vykutal úctyhodných 630 metrů a 5. 12. 2011 se za přítomnosti starostky MČ Praha 6 se slavnostně prokousal posledními metry zeminy ve stavební jámě na Veleslavíně. Nyní se razící štít vydá směrem na Červený vrch.
Veleslavín je předposlední stanicí před napojením prodloužení trasy metra A na stanici Dejvickou. Tato část prodloužení metra A, tj. provozní úsek s pracovním názvem V. A, navazuje na současnou stanici Dejvická a bude končit odstavnými a obratovými kolejemi dočasně konečné stanice Motol. „Celý nový úsek trasy metra A zajistí dopravní obslužnost pro 90 tisíc obyvatel v přímé docházce, ve spádové oblasti budou pokryty potřeby cca 180 tisíc potenciálních cestujících,“ říká starostka Prahy 6 Marie Kousalíková. Slavnostní prorážky se účastnil také pražský primátor Bohuslav Svoboda.
Ražba tunelu se provádí šetrnou technologií TBM (Tunnel Boring Machine) – razící štít (cca 6 m v průměru) odsekává horninu a okamžitě ji vybetonovává. Technologie se používá v městských aglomeracích právě pro svou šetrnost. Ražba tunelu pomocí štítů je nejbezpečnější způsobem ražby, minimalizuje veškerá rizika. Štít Tonda byl smontován přímo na Vypichu letos v dubnu. V podzemí je s ním potom ještě štít se jménem Adéla, který byl smontován o dva měsíce později. “Adéla má nyní vyraženo zhruba 300 metrů a do stanice Veleslavín dorazí koncem ledna roku 2012,“ dodává starostka. Oba štíty mají průměr řezné hlavy 6 080 milimetrů, celková délka stroje přesahuje 100 metrů, váha je téměř 900 tun. Jména oběma obřím strojům vymyslely děti z Fakultní nemocnice Motol.
Celý úsek prodloužené trasy A z Dejvic do Motola má být hotov v roce 2014. Dlouhá bude 6 134m (Dejvická – Motol) a budou na ní čtyři nové stanice: Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Vizualizace jednotlivých stanic si můžete prohlédnout zde: http://strategickeprojekty.dpp.cz/metro/trasa-a/plany-a-vizualizace. Všechny stanice budou bezbariérové. Ražba všech tunelů by měla být hotova na přelomu let 2012 a 2013. Poté se v nich začnou umísťovat koleje a technologie. První soupravy metra by měly vyjet v roce 2014.
Stanice Veleslavín:
Stanice Veleslavín se středem přibližně pod ulicí Evropskou je situována v prostoru mezi nynější tratí ČD a východním úsekem ulice K Červenému vrchu. Stanice je navržena jako mělce ražená trojlodní, s ostrovním nástupištěm 19 m pod terénem. Osová vzdálenost kolejí je 15 m. Západní čelo nástupiště sousedí s hloubeným objektem, kterým je vedena trojice eskalátorů a výtah do podpovrchového vestibulu. Poloha stanice, vestibulu a jednotlivých výstupů jsou navrženy tak, aby umožňovaly přímé vazby na dočasný autobusový terminál, k tramvajovým zastávkám na ulici Evropská a zároveň bez nutnosti přestavby v předstihu reagovaly na předpokládanou modernizaci tratě ČD včetně stanice rychlodráhy.
Pražské metro je nejinteligentnějším, nejbezpečnějším a nejekologičtějším prostředkem městské hromadné dopravy. Prozatím je celkový počet stanic metra 57 a přepraví 537 miliónů lidí každý rok. Pražská Městská hromadná doprava také získala čtvrté místo mezi evropskými metropolemi. Lepší je jen Mnichov, Helsinky a Vídeň. Tento test pořádala Mezinárodní automobilová federace.