Pojmenování stanic metra

Radní hlavního města Prahy schválili názvy nových stanic na prodlouženém úseku trasy A z Dejvické do Motola. Jako definitivní byly po zvážení řady hledisek, zejména s ohledem na přestupní vazby na povrchovou dopravu a místopis, zvoleny názvy BOŘISLAVKA, VELESLAVÍN, PETŘINY a MOTOL.

Hlavní foto

Vyjádření starostky MČ Prahy 6 Ing. Marie Kousalíkové k pojmenování stanic metra:

Praha má řadu podivuhodností. Jednou z nich je i pojmenování stanic metra. Vedle trochu nelogických pojmenování přídavným jménem jako Hradčanská či Staroměstská, dříve např. Mládežnická, jsou i pojmenování, která geograficky neodpovídají místu či katastru, např. na Praze 6 je stanice Hradčanská v Dejvicích, stanice Dejvická na rozhraní katastru Bubenče a Dejvic (mimochodem historické centrum Dejvic dnes Proboštský dvůr na Hadovce leží blíž k stanici metra Bořislavka než současné Dejvické).

Při prodlužování metra A západním směrem vznikají čtyři nové stanice a již si vyvolaly diskusi o svém pojmenování. Původně jich mělo být pět, ale po sloučení stanice v místě Hadovky a v sídlišti Červený vrch vznikla jedna rozhraní a ta byla Radou HMP dne 12.6.2012 definitivně pojmenována jako stanice Bořislavka. Toto pojmenování odpovídá historickému pojmenování místa, vycházející ze zemědělské usedlosti, která v těchto místech bývala. Vyskytly se ale i jiné varianty jako Horoměřická (snad z důvodu, že se odtud jede na sever Horoměřickou do této obce) či stanice Červený vrch (snad, že je na dohled sídliště Červený vrch). Nakonec však převážil názor akcentovat historické či zvykové názvy v místě a stanice byla pojmenována Bořislavkou čemuž se budoucnosti podřídí i návazné povrchové stanice tramvaje a autobusů.

Pro některé, které potřebují některé podpůrné argumenty k tomuto závěru, uvádím následující:

  • vlastní Červený vrch jako přírodní vyvýšenina leží cca 400 metrů od stanice Bořislavka vzdušnou čarou a jen 350 metrů od další stanice metra A Veleslavín.

  • sídliště Červený vrch se rozkládá od výstupu z metra stanice Bořislavka po výstup ze stanice metra Veleslavín

  • sídliště Červený vrch se skládá z dvou podélných pásů s časově a výrazově odlišnou architekturou – sídliště Červený vrch a sídliště Kladenská

Z výše uvedeného patrno, že volba historického názvu Bořislavka pro tuto stanici vychází ze závěrů místopisné komise, která respektovala původní názvy v místě, hranice historických katastrů a místopisná pojmenování, na která jsou občané zvyklí.

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024