Novinářům to řekl radní Radovan Šteiner. Náklady na každou trasu se odhadují na zhruba 40 miliard korun. Vlaky by jimi měly projíždět od roku 2018.
"Nepreferujeme trasu A před trasou D ani obráceně, jih Prahy před západem ani obráceně. Termíny zprovoznění jsou prakticky identické," uvedl Šteiner. Výstavba ale začne na trase A, kde je jasná technologie. "V tuto chvíli se zpracovává dokumentace pro územní řízení, která by měla být hotová do konce tohoto roku," sdělil radní. "U trasy D máme po čtvrtstoletí šanci nově definovat podobu metra," dodal.
Trasa A by za devět let měla být delší o 14 kilometrů. Cestující budou využívat stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Letiště Ruzyně. "Prioritou je dobudování trasy na dopravní terminál Dlouhá míle, který má klíčový význam pro podchycení autobusové a automobilové dopravy. Z toho vyplývá logicky celkový přínos pro celou městskou část, kde dojde ke zklidnění dopravní situace, především však Evropské ulici a okolí Vítězného náměstí," doufá starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
"Předpokládáme, že výše čerpání do roku 2013 by mohla dosáhnout 15 miliard, 50 procent by mělo být financováno z EU, druhá část hlavním městem," uvedl Šteiner. Za těchto pět let by právě měla být hotová první etapa, která buď povede na Petřiny, nebo už do Motola. Druhá možnost by podle Šteinera "kladla na město významné nároky z hlediska financování". Magistrát by musel do roku 2013 vynaložit dalších pět miliard korun. Která varianta nakonec zvítězí, bude jasné do dvou měsíců.
Dlouhá Míle by měla být v provozu v roce 2017, o rok později i Letiště Ruzyně. Západní vestibul stanice Motol bude ústit do prostoru nemocnice, Letiště Ruzyně umožní křížení metra s železnicí. Dlouhá Míle, která bude nejhlubší stanicí prodloužené trasy, by do budoucna mohla být křižovatkou.
Druhá větev trasy A by pak vedla do Řep. "Bude s tím počítat nový územní plán," dodal Šteiner.
Přehled nových stanic metra A
Stanice | Technologie | Hloubka (m) |
Červený vrch | ražená | 28,6 |
Veleslavín | ražená | 20,4 |
Petřiny | ražená | 37,2 |
Motol | hloubená | 6,7 |
Bílá Hora | ražená | 44,4 |
Dědina | hloubená | 12,1 |
Dlouhá míle | ražená | 22,7 |
Letiště Ruzyně | ražená | 21,0 |
zdroj: Magistrát hl.m.Prahy
Soukromníci mohou být efektivnější
Otázku, jestli trasu D financovat ze soukromých zdrojů, zodpoví expertní studie. Příklady ze zahraničí podle Šteinera ukazují, že efektivnější je právě zapojení soukromého investora. "Dovedu si ale představit například účelovou emisi obligací," dodal Šteiner. "Studie vezme v úvahu také porovnání metody výstavby a provozu klasickou metodou a novými metodami odlehčených kolejových systémů včetně možnosti automatického řízení provozu," řekl Šteiner. První úsek trasy D z Pankráce přes stanici Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč do Nových Dvorů by měla být v provozu v roce 2014. Původně se uvažovalo o stanici Zálesí, nakonec ji nahradí Nemocnice Krč. "Změna umožní přímou obsluhu Thomayerovy nemocnice," vysvětlil Šteiner.
V následujících dvou letech se pak bude budovat trasa dále na jih, do Písnice by lidé mohli jezdit metrem v roce 2016. Severní část, která povede z Pankráce do stanice Náměstí Míru a Hlavní nádraží, by měla být v provozu v roce 2018.
Jedinou povrchovou stanicí metra D bude Nádraží Krč, kde bude metro překonávat vrchem Kunratický potok. Na Pankráci bude trasa D pod trasou C, jeden vestibul bude ústit právě na trasu C, druhý na povrch. Na náměstí Míru bude metro D položeno těsně na trasu A. Vystupovat se bude do Sázavské, Slezské a Vinohradské ulice.
(podle Týden.cz, autor: ČTK)