Na supermoderní razicí stroj, který má vyhloubit jeden z tunelů trasy metra A z Dejvic do Motola, se v sobotu přišlo podívat více než osm tisíc lidí. Pokud nenastanou komplikace, vlaky tudy začnou jezdit za tři roky.
"Maminko, proč je tu jen Adéla, nemůžeme jít i za Tondou?" ptala se sedmiletá holčička, která se společně s rodiči a dalšími více než osmi tisíci lidmi přišla podívat na Den otevřených dveří na Vypich, kde se nyní pracuje na prodloužení trasy metra A do Motola.
Adéla a Tonda jsou razicí stroje, které mají tunely vyhloubit. Pojmenovaly je tak děti z nemocnice v Motole. Tonda s ražbou začal už v dubnu a nyní se nachází ve více než dvousetmetrovém tunelu, zbývá mu ještě 230 metrů do míst, kde bude nová stanice Petřiny. V první polovině července se k němu připojí i Adéla a společně se provrtají horninou až ke stanici Dejvická. "S Adélou již půjdou práce rychleji. Na Tondovi jsme se potřebovali s touto novou technologií naučit pracovat," říká stavbyvedoucí David Cyroň ze společnosti Metrostav.
V praxi vypadá práce strojů tak, že přední část sto metrů dlouhého razicího štítu se zavrtává do horniny a nechává za sebou kompletně hotový a zajištěný tunel. Zeminu pak odváží pohyblivý pás. Za den stroje zvládnou prorazit asi patnáct metrů. Ražba má být podle náměstka primátora Karla Březiny hotová na přelomu let 2012 a 2013. Poté se zde začnou umisťovat koleje a technologie. Trasu mezi Motolem a Dejvickou dělníci dokončí v roce 2014. Ani v sobotním nepříznivém počasí si Pražané prohlídku právě stavěného úseku metra nenechali ujít.
Mezi nadšenci se ale objevili i obyvatelé sídliště Červený vrch, pod jejichž domy trasa povede. "Po propadech tunelu Blanka jsem poněkud nervózní," vysvětlovala pracovníkovi Metrostavu Marcela Bláhová.
Ten ji uklidňoval. "Jedná se o jednu z nejbezpečnějších metod," upozornil. Bezpečnost podle něho spočívá právě v tom, že za strojem je už tunel kompletně hotový.
Lidi zajímaly i detaily, jak stroj funguje a zda práce nejsou příliš hlučné. "Jak to můžete vydržet. To musí být obrovský rachot," dotazovala se dál jedna z návštěvnic. "Vůbec ne, nenosím ani špunty do uší," odpověděl jí pracovníkMetrostavu. Prodloužená trasa linky A výrazně změní povrchovou dopravu.
"Ve stanici Veleslavín stavíme autobusový terminál a parkoviště P+R," říká šéf Dopravního podniku Martin Dvořák. Autobusy ze středních Čech už pak nepojedou ke stanici Dejvická, ale právě na Veleslavín. Tam mají zaparkovat i mnohá auta a vyhnout se Evropské ulici.
(podle MFD, autor: A. Paclíková)
FAKTA
Metro do Motola
Délka: 6 134 m
Cena: 18,7 mld.
Zprovoznění: 2014
Stanice: Červený vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol
Stroje Adéla a Tonda:
Délka: 100 metrů
Váha: 900 tun
Průměr čelního štítu: 6 metrů