Vyjádření ke stavbě terminálu na Veleslavíně

Velkou otázkou a zároveň výzvou pro Prahu 6 je ovlivnění konečné podoby nově vznikajícího městského subcentra na Veleslavíně. Hlavní město Praha zde realizuje jednu z klíčových stanic na prodloužené trase metra A – stanici Veleslavín – a to se všemi návaznými dopravními vazbami, v tomto případě jde zejména o vazbu na příměstskou železnici a městské i příměstské autobusové linky.

Zástupci městské části Praha 6 velmi citlivě vnímají obavy a požadavky svých občanů, na druhou stranu však chápou, že výstavba tak kapacitního dopravního prostředku, jakým v Praze metro je, přinese nepochybně vedle řady pozitiv i negativa, a to větší dopravní a investiční zátěž území. Nelze předpokládat, že výstupy ze stanice metra se vynoří v prostoru dnešní izolační zeleně v části dosud, bohužel, periferní stávající zástavby. Z těchto skutečností pramení i obavy místních občanů a jejich veřejné reakce.

Městská část Praha 6 deklarovala veřejně svůj zájem na realizaci autobusového terminálu pro příměstské linky doplněné zařízením P+R na Dlouhé Míli, tj. na okraji Prahy. Toto zařízení však má smysl až po vybudování liniových dopravních staveb, které zajistí návaznou městskou dopravu. Za této situace musí Praha 6 akceptovat zřízení terminálu autobusů a P+R v návaznosti na zmiňovanou stanici metra Veleslavín a to v intencích požadavku přiznané finanční dotace z fondu EU.

Autobusový terminál na Veleslavíně jako úrovňový, byl již povolen v rámci stavby prodloužení metra A. Jeho zastřešení, respektive umístění do prvního podzemí považujeme za pozitivní vývoj nejen z hlediska životního prostředí místa, ale i v přístupu k řešení města jako takového. Obdobné zařízení P+R jehož kapacita 600 míst je v deklarované velikosti nutné pro přiznání finanční dotace EU.

To, čeho by chtěla Městská část Praha 6 dosáhnout je, aby při provádění stavby udržel dodavatel takové zátěže životního prostředí, které jsou pro okolí akceptovatelné. Z těchto důvodů usilujeme o získání objektivních informací o jeho zátěži. Proto bude přemístěna měřící stanice ve Veleslavíně z dnešního stanoviště v přímém ataku stavby (asi 3 metry) do míst, která budou po celkové zátěži životního prostředí v místě referovat pravdivěji. Z těchto důvodů nejsou výsledky z této měřící stanice zatím zveřejňovány.

Pevně věříme, že i přes problémy při realizaci tohoto dopravního uzlu a tvorby nové tváře Veleslavína dosáhneme v budoucnu takové proměny místa, která bude kladně přijata napříč sociálním spektrem společnosti

Související články

Městská část Praha 6 pokračuje v rozsáhlých investicích do zlepšení životního prostředí a veřejného prostoru. Rok 2025 přinese řadu ambiciózních projektů, které promění parky, dětská hřiště i další veřejné prostory. Cílem je vytvořit živé a moderní městské prostředí, kde si každý najde své místo k odpočinku, hře i aktivnímu trávení volného času.

Celý článek 27. 3. 2025

Městská část Praha 6 ve spolupráci s investorem CPI Property Group a Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy zahájila urbanisticko-architektonickou soutěž na centrální část sídliště Červený Vrch. Cílem soutěže je najít novou podobu lokality při tramvajové zastávce sídliště Červený Vrch. CPI Property Group chce v místě realizovat výstavbu o rozloze cca 18 000 m2, která nahradí dosluhující budovu obchodního domu Šárka.

Celý článek 26. 3. 2025

Zavedení trolejbusové linky 59, která od loňska spojuje Nádraží Veleslavín s Letištěm Václava Havla, výrazně zlepšilo veřejnou dopravu na letiště. Cestující si novou linku pochvalují, což potvrzují i výsledky mezinárodního hodnocení ASQ (Airport Service Quality) organizace Airport Council International. Spokojenost s dopravní dostupností letiště vzrostla na historické maximum.

Celý článek 25. 3. 2025