VERDIKT SOUDU: HLAVNÍ MĚSTO ZAPLAŤ, BLANKU DOSTAVTE DO ZÁŘÍ

ČTK: Praha - Pražský tunel Blanka má firma Metrostav dostavět do pěti měsíců. Naopak Praha má stavební společnosti zaplatit přes čtyři miliardy korun. Rozhodl o tom vpodvečer Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR. Sporné smlouvy mezi Prahou a Metrostavem jsou podle něj platné. Arbitráž tím ale nekončí. Metrostav totiž ve čtvrtek rozšířil žalobu proti Praze. Žádá proplacení další, údajně poslední části dluhu ve výši jedné miliardy korun. Další soudní líčení bude 4. června.

Hlavní foto

ZPRÁVA ČTK: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/arbitri-rozhodli-o-dostavbe-blanky-hotovo-ma-byt-do-peti-mesicu/1069515

Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu však nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a dispečinky a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

PROHLÁŠENÍ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 6: ÚČET ZA SPOR O BLANKU - 133 DNÍ ZA VÍCE NEŽ PŮL MILIARDY?!

Praha, 18. 4. 2014 - Práce na stavbě tunelu Blanka stojí k dnešnímu dni už neuvěřitelných 133 dní.  Podle hlavního města každý den, kdy se nestaví, stojí zhruba 4 miliony korun, a tak konečná částka za dobu arbitráže přesahuje půl miliardy korun! Výsledek? Smlouvy mezi hlavním městem a Metrostavem jsou platné, hlavní město má platit a Metrostav musí do pěti měsíců stavbu dokončit.

Většina občanů v Praze 6 se teď ptá na jediné: Kdy bude nejdelší městský tunel v Evropě zprovozněn? Nejnovější odhad hlavního města zní – podzim 2014. To ale neznamená, že se tak skutečně stane a jedno je ale jisté – bez tunelu si dopravu v Praze 6 nedokážeme vůbec představit a žádáme hlavní město, aby byl tunel pro občany otevřen co nejdříve.

Blanka se přitom původně měla otevřít už letos na jaře. Kvůli soudní sporu hlavního města s Metrostavem pak vedení Prahy uvádělo léto, poté září a nejnověji pan primátor tento týden odhaduje podzim – snad polovinu října.

ČTK: Vizitka tunelového komplexu Blanka:

- Komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Je údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě. Původně měl být zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, nyní se diskutuje o září.

- Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.

- Komplex zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:

1) úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.

2) úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.

3) úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom dalším hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 metrů ražených.

- Blanka je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.

- Součástí stavebního povolení je podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době nezačne.

- Komplex tunelů staví společnost Metrostav.

- Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který byl ve funkci od listopadu 2010 do května 2013, nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.

- I po dokončení bude kritizovaný komplex Blanka zatěžovat pražský rozpočet. Na jeho provoz totiž Praha ročně vynaloží asi 200 milionů korun, řekl loni v listopadu náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

- Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mimo jiné se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevila se řada vážných problémů kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě protestovali obyvatelé z okolí.

- V polovině září se objevily informace, že okolnosti týkající se financování Blanky prověřují kriminalisté, kteří se zabývají podezřením ze spáchání dvou trestných činů. Prověřování se týká usnesení městské rady z prosince 2012, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

- Stavební firma Metrostav loni 7. prosince přerušila výstavbu, protože magistrát firmě dluží; po doplnění žalovaná částka za nezaplacené faktury činí 3,7 miliardy korun.

- Dnes Rozhodčí soud při Hospodářské komoře rozhodl, že Metrostav má Blanku dostavět do pěti měsíců. Praha má naopak firmě zaplatit přes čtyři miliardy korun. Sporné smlouvy mezi oběma stranami jsou podle soudu platné. Arbitráž tím ale nekončí.

autor: ČTK, zdroj fotografie: tunelblanka.cz

Autor vizualizací: artoo - http://www.artoo.cz/

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024