Tramvaj dojede dál do Podbaby

Provoz tramvají se po více než půlroční výluce vrátil do Podbaby. Od září navíc lidé dojedou na prodloužené trati dál. Je delší o tři sta metrů a přibyla nová zastávka. Trať navíc zatravněná a odhlučněná.

Hlavní foto

Stavba nového úseku včetně rekonstrukce trati z Vítězného náměstí probíhala od ledna. Prodloužení je včetně nové smyčky dlouhé půl kilometru, vede středem Podbabské ulice ke křižovatce s ulicemi Pod Paťankou, Ve Struhách a navazuje na něj tramvajová smyčka. Kvůli umístění koncového úseku bylo nutné přeložit část ulice Pod Paťankou, zrušit nepoužívaný most železniční vlečky, řešena byla rovněž koordinace s dopravním napojením nového obchodního centra budovaného v objektu bývalé autobusové garáže Dejvice. Nové uspořádání má klíčová křižovatka ulic Podbabská, Pod Paťankou, Ve Struhách, která je nyní vybavena semafory.

„Akce je jedním z projektů, na které dopravní podnik jako investor rekonstrukce, získal finanční podporu z fondů Evropské unie v rámci operačního programu Praha –Konkurenceschopnost,“ informovala mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. Stavební náklady na rekonstrukci činily 220 milionů korun bez DPH. „Prodloužení tramvajové trati zároveň představuje etapový stav pro výhledové prodloužení trati do Suchdola,“ sdělila mluvčí.

Nové zastávky

Tramvaj číslo 8 znovu jezdí po své trase. K ní se připojila také linka číslo 2, která jezdí mezi Petřinami a Podbabou. Lidé si ale musejí zvyknout na nové označení zastávek i na to, že se přesunuly jinam, než bývali zvyklí. Od Vítězného náměstí lze vystoupit na třech zastávkách, a to v zastávce Lotyšská, nové zastávce Zelená, která je pod křižovatkou s ulicí Zelená a Jugoslávských Partyzánů a umožní snadný přestup na autobusy směrem na Hanspaulku, a v zastávce Podbaba, která vznikla v nově postaveném úseku v Podbabské ulici. Lidé, kteří vystupovali na původní konečné zastávce, to nyní budou mít blíž nebo dál, před hotelem Crowne plaza tramvaj nově nestaví. Do tramvajové smyčky se nejezdí, ta funguje pouze jako obratiště. Ve směru k Vítěznému náměstí došlo k posunu zastávky Lotyšská blíž k samoobsluze. Na zastávky tramvají jsou nainstalovány nové zobrazovače on-line odjezdů jednotlivých tramvajových spojů ze zastávek. Změnily se také názvy autobusových zastávek ve směru z centra. Původní autobusová zastávka Podbaba umístěná před hotelem se nyní jmenuje Čínská. Zastávka Ve Struhách pro změnu dostala název Podbaba a je posunuta více směrem z centra.

Bezpečnost pro chodce

Na novinky si budou zvykat nejen ti, kteří jezdí tramvají. V souvislosti s rekonstrukcí trati přibyla dopravní opatření, která mají ochránit hlavně chodce. U Vítězného náměstí došlo k zúžení jízdního profilu v místě přechodu pro chodce u kruhového objezdu. „Přechod je zúžen podle požadavků platné legislativy. Jde o frekventovaný přechod, který v této podobě zajistí chodcům větší bezpečnost,“ uvedla Dana Charvátová, vedoucí od boru dopravy Prahy 6 s tím, že toto je jedno z míst, kde se v minulosti stal smrtelný úraz. Na změnu s nelibostí reagují řidiči, kteří se obávají, že se směrem k náměstí budou tvořit fronty. Další dopravní opatření inicioval dopravní podnik kvůli snížení nehodovosti. Zrušeny jsou dva přejezdy přes tramvajovou trať na ulici  Jugoslávských Partyzánů, a to na křižovatce s Rooseveltovou a u ulice Nikoly Tesly. V místě původní tramvajové smyčky je vybudováno nové parkoviště. „V místě, kde se parkovalo nelegálně, vzniklo kultivované místo pro parkování,“ říká Dana Charvátová s tím, že Praha 6 si je vědoma toho, že se stavbou došlo k úbytku parkovacích míst. „Problém vnímáme a intenzivně pracujeme na zavedení parkovacích zón, které by měly dlouhodobý nedostatek míst vyřešit,“ dodala.

Jak šel čas a prodloužení tramvajové trati do Podbaby

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024