Mlžítko na zahradu, stůl na pingpong, venkovní posilovna i relaxační polštáře – taková vylepšení navrhli šestkoví žáci v rámci prvního ročníku projektu Šance do škol. Protože šlo o projekt úspěšný, začíná jeho druhý ročník.
Smyslem celé akce je naučit děti vnímat své okolí, přemýšlet o něm a změnit ho k lepšímu. „Participace žáků v šestkových školách je pro mě nesmírně důležitou součástí školské aktivity. Rozvíjí a podporuje přirozený zájem dětí o prostředí, ve kterém se pohybují, který formuje je, a který touto cestou formují oni,“ říká místostarostka pro školství Mariana Čapková.
Projekt Šance do škol v mnohém vychází z participativního projektu Nápad pro Šestku – žáci nejprve přicházejí s nápady, co by chtěli ve škole vylepšit, poté zjišťují finanční náročnost projektu a reálnost jeho uskutečnění. Následně musí v závěrečném hlasování přesvědčit spolužáky, že jejich projekt je nejlepší, prospěšný pro všechny, a proto by pro něj měli hlasovat. Ostatně i v podmínkách projektu Šance do škol je stanoveno, že vítězný projekt nesmí sloužit pouze určité skupině žáků, ale pokud možno všem. Měl by vylepšovat společné prostory školy, ale zároveň nesmí suplovat běžné opravy a investice. „Největší důraz v metodice pro školy dáváme na to, aby učitelé opravdu přivedli žáky k samostatnému, kreativnímu přemýšlení a následně demokratickému rozhodnutí o nejlepším projektu,“ komentuje projekt Oldřich Kužílek, zastupitel pověřený pro oblast participace.
Školní participační projekty samozřejmě berou ohled a přizpůsobují se věku a schopnostem žáků. Celým procesem provádí děti takzvaný školní koordinátor a webová aplikace společnosti D21, která je jednoduchá a zábavná a umožňuje aktuálně vidět stav přihlášených projektů, jak žákům, tak učitelům nebo rodičům. Školní koordinátor zároveň konzultuje proveditelnost projektu s referentem na radnici.
Pro aktuální ročník jsou vyčleněny na uskutečnění vítězných projektů dva miliony korun. Školy by je měly realizovat během roku 2024. „Jde o dvakrát využité peníze. Jednou za tu samotnou věc, která se koupí nebo udělá, a podruhé jako investice do občanské kompetence žáků, kteří se učí přemýšlet o tom, jak se prosazují dobré věci,“ podotýká Kužílek.
Více se o Šanci do škol dozvíte na webových stránkách každé školy.