Šestka od září zavádí permanentní BUS pruhy

V návaznosti na jednání se starosty okolních obcí, které proběhlo na radnici letos v dubnu, a na základě usnesení zastupitelstva městské části Prahy 6 z června roku 2019 a 2021, kdy byl vyhlášen stav dopravní nouze, respektive jeho přetrvávání, jsou v Praze 6 od září na příjezdových komunikacích zavedeny permanentní BUS pruhy.

Hlavní foto

Ty byly dosud omezeny na konkrétní hodiny. Cílem je především zrychlit hromadnou dopravu ve směru ze Středočeského kraje do centra Prahy a omezit kolony v oblasti Vítězného náměstí a Svatovítské, které trápí především místní obyvatele.
„Jsem rád, že jsme společně se starosty okolních obcí našli řešení, které spočívá v posílení role příměstské a městské hromadné dopravy. To však nic nemění na tom, že stav dopravní nouze na Praze 6 nadále přetrvává,“ říká starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek.

Dlouhodobým cílem vedení radnice Prahy 6 je, aby lidé pro dopravu z okolních obcí na území šestky či do centra preferovali hromadnou dopravu. Tu by mělo toto opatření zrychlit.
„Zároveň jsme požádali městskou policii a Policii ČR o zvýšený dohled nad respektováním vyhrazených pruhů pro městskou hromadnou dopravu. Uvědomujeme si, že lidí, kteří se budou do Prahy dojíždět za prací a vzděláním z okolních obcí bude každým rokem přibývat a proto je preference a maximální zvýhodnění hromadné dopravy nutností,“ říká radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš.

Praha 6 dlouhodobě podporuje jak modernizaci železniční tratě Praha – Kladno, tak dostavbu silničního okruhu kolem Prahy, což kontinuálně dokazují veřejně dohledatelná programová prohlášení rady městské části, usnesení zastupitelstev i rady. V případě dostavby Pražského okruhu Praha 6 vždy stála na straně malých obcí, které dostavbu okruhu požadují, a sehrávala roli moderátora v reakci na nesmyslné podmínky MČ Praha Suchdol. Nedostavěná severozápadní část Pražského okruhu je podle Prahy 6 klíčovým prvkem k řešení eskalujícího dopravního problému a zaslouží si ze strany státu naprostou prioritu.

„Stejně tak podporujeme i jakékoli prodlužování tramvajových tratí ve směru do Středočeského kraje, včetně tratě do Velkých Přílep a na Suchdol,“ dodává Ondřej Matěj Hrubeš.

Praha 6 je také pro výstavbu parkovacích domů P+R, což ovšem není úkolem městské části, ale toto by měl financovat a podporovat Středočeský kraj pro své občany u páteřních uzlů hromadné dopravy. „Budeme ze všech sil podporovat stavbu P+R parkoviště na Dlouhé míli, která je v plánu s výstavbou železniční tratě na letiště. Pro další parkoviště P+R vidím prostor ve Středočeském kraji. Avšak s dnešní cenou parkovacích domů, kdy jedno místo v Praze vychází cca na 1 milion korun a počet aut na příjezdech do města roste, bude pravděpodobně vhodnější i pro Středočeský kraj, aby motivoval občany, pokud je to možné, aby rovnou ze své obce vyrazily do Prahy autobusem, či vlakem,“ uzavírá Hrubeš.

Permanentní BUS pruhy v posledních letech vznikaly po celé Praze. Těch, která mají časové omezení, je už jen pár a postupně ubývají. Realizovaná opatření proběhla na základě společných jednání MČ Prahy 6, Magistrátu hl. m. Prahy, Ropidu a Policie ČR.

Co se mění?

Větší preference hromadné dopravy na příjezdech ke stanicím metra, včetně dopravy z letiště

Hromadná doprava dokáže za hodinu přepravit více lidí, než individuální automobilová doprava.

Aby byla hromadná doprava využívána, musí jezdit rychle, často a spolehlivě

Počet pendlerů přijíždějících denně do Prahy 6 každý rok roste, kapacitně tento nárůst zvládnou zásadně pojmout především spoje hromadné dopravy

Snaha přesunout kolony z rezidenční zástavby (ulice Jugoslávských partyzánů, Vítězné náměstí, Svatovítská) do oblasti kolem Vltavy a na předpolí Ruzyně.

Zlepšit podmínky pro život místním občanům a zprůjezdnit Prahu 6, včetně lokality kolem Vítězného náměstí pro autobusy a trolejbusy MHD.

Co se nemění?

Praha 6 podporuje:

dokončení Pražského okruhu, včetně chybějícího obchvatu Prahy 6 (úsek mezi dálnicemi D7-D8)

dokončení Městského okruhu

zahloubení Patočkovy ulice

rozšíření ulice Horoměřická o BUS pruh ve směru do centra

stavbu silničního obchvatu Vítězného náměstí

modernizaci a zkapacitnění železnice Praha – Kladno

výstavbu železnice na letiště, včetně záchytného parkoviště P+R Dlouhá Míle

prodloužení tramvajové trati k terminálu Dlouhé Míle a na letiště

prodloužení tramvajové trati do Troje, Bohnic a Kobylis

prodloužení tramvajové trati do Suchdola

prodloužení tramvajové trati do Velkých Přílep

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024