První pražská trolejbusová trať získá neobvyklý pomník

Dnes je to přesně 50 let, kdy v Praze místo trolejbusů vyjely do ulic autobusy.
Hlavní foto

Přestože do dnešních dnů zbyla celá řada němých svědků trolejbusové éry v Praze, postupně ubývají. Radnice Prahy 6 však éru trolejbusů, která navíc v hlavním městě začala právě na jejím území, dnes připomíná neobvyklým památníkem – trolejbusovými sloupy s převěsem.

„V městské části Praha 6 se rozhodli využít 50 let opuštěný trolejbusový sloup jiným způsobem nežli jeho likvidací. Z hlediska technické památky je to ten nejvhodnější způsob,“ domnívá se Jan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje.

A tak za pomoci vyřazeného materiálu ze starého tramvajového vedení mohla vzniknout v českých zemích neobvyklá památka v Šárecké ulici, poblíž domu č.p. 38: dvojice autentických trolejbusových sloupů opatřená převěsem, na kterém jsou instalovány trolejbusové izolátory s krátkými kousky skutečné troleje. Městská část Praha 6, na jejíž popud tato památka vznikla, navíc opatřila sloupy informačními tabulkami.

Právě v Šárecké ulici vedla první pražská trolejbusová trať. Provoz na ní byl zahájen 29. srpna 1936 linkou K. Tato byla později přeznačena na číslo 51. Koncem 50. let se plánovalo prodloužení z Matěje směrem přes Bubeneč, Letenský tunel do centra Prahy. Postaveno však bylo jen manipulační propojení do garáží Dejvice, které však reálně nikdy nebylo využíváno.

Místo prodloužení přišel neblahý zvrat: trolejbusová linka byla zrušena. Stalo se tak 1. července 1959, kdy místo trolejbusů vyjely autobusy. Právě u příležitosti 50 let si radnice Prahy 6 tuto událost neobvyklým památníčkem připomíná.

Ačkoliv trolejbusy v Praze byly zlikvidovány až s nebývalou urputností v letech 1959 až 1972, tak do dnešních dnů zbyla celá řada němých svědků trolejbusové éry v Praze. I když postupně ubývají. Stále slouží řada extrolejbusových měníren: Hřebenka a Podolí napájejí tramvaje, Letňany slouží jako technické zázemí provozovny Napájení TT. Dosud používáme několik kabelových tras, v jednom případě dokonce i kabely z roku 1956, jež trolejbusy přímo napájely. „Trolejbusoví archeologové“ dobře vědí, které sloupy v Praze jsou po trolejbusech a kde jsou růžice od trolejového vedení na domech. Bohužel tyto památky postupem dob logicky také ubývají. Prodána byla nedávno například bývalá měnírna Jinonice a na stejné trati zmizela ve čtvrtek 19. února 2009 jedna velmi hmatatelná památka, a to šest kovových sloupů v Peroutkově ulici.

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024