Před 30 lety vyjelo metro ze stanice Leninova

Před 30 lety, 12. srpna 1978, byl uveden do provozu první úsek trasy A pražského metra, a to z náměstí Míru na Vinohradech ve druhé městské části do Dejvic v Praze 6.
Hlavní foto

Trasa »A« pražského metra byla otevřena nejprve v úseku Náměstí Míru - Leninova, což byl tehdejší název stanice, která se od roku 1990 jmenuje Dejvická.

Práce na celé trase byly ale zahájeny už v roce 1975 v oblasti Vinohrad. »Áčko« značně odlehčilo historickému centru města, které trasa C obsluhuje pouze okrajově. Podzemí bylo s výstupy spojeno pomocí eskalátorů ruské výroby. Ten nejdelší, dlouhý 87 metrů s 533 eskalátorovými stupni, zprovoznili na Náměstí Míru. Tato stanice je dodnes nejhlouběji umístěná v celé síti pražského metra. Poslední zprovozněnou stanicí trasy A je Depo Hostivař, která funguje od května 2006. Slouží cestujícím jako terminál pro příměstskou autobusovou dopravu.

Pražské metro, jež se v průběhu doby stalo důležitou městskou dopravní tepnou, tak tehdy získalo základ své v pořadí druhé zprovozněné trasy. První budovaná trasa označovaná písmenem C byla ve své první části uvedena do provozu o čtyři roky dříve. První úsek třetí a zatím poslední provozované trasy B se rozjel v roce 1985.

První část trasy A zprovozněné v roce 1978 má délku 4,7 kilometru a je na ní sedm stanic. Úsek se vyznačuje několika "nej".

Stanice Náměstí Míru nacházející se v 52 metrech pod zemí je nejhlubší ze všech stanic metra, je také osazena nejdelšími eskalátory o šikmé délce 87,2 metru.

Úsek mezi stanicemi "áčka" Hradčanská-Malostranská umístěný až 68 metrů pod povrchem země je nejhlubší trasou mezi stanicemi metra.

Po posledním prodloužení do stanice Depo Hostivař v roce 2006 má nyní "áčko" délku 11,3 kilometru, celková délka sítě pražského metra dnes činí 59,5 kilometru.

Základní technické údaje trasy A
Dejvická - Depo Hostivař
Provozní délka 11,004 km
Počet stanic 13 stanic
Průměrná vzdálenost stanic 917 m

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024