Na Vypichu se už razí metro

Uložením sošky svaté Barbory, patronky všech havířů a tunelářů, do štoly Markéta začala včera na Vypichu ražba tunelu nového úseku metra trasy A.

Hlavní foto

Na pražském Vypichu se začal razit tunel nového úseku metra trasy A, který propojí stanici Dejvická s Motolem. V nově vybudovaném úseku se cestující poprvé svezou na podzim roku 2014.

Ze staveniště nedaleko tramvajové točny na Vypichu se bude razit do dvou směrů. Připravena už je štola pro stanici Petřiny i štola pro tunel k motolské nemocnici. Nový úsek bude stát téměř 19 miliard korun a jeho součástí budou stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy pražského metra se tak prodlouží o více než šest kilometrů. Praha by měla na stavbu získat zhruba osm miliard korun z fondů Evropské unie. Zbytek bude muset doplatit z vlastních zdrojů.

Nejkomplikovanější bude stavba stanice metra Červený vrch, jejíž vestibuly budou v blízkosti frekventované Evropské třídy. Výstavba proto způsobí i částečné omezení dopravy na povrchu. "Evropská nebude zavřena, ale tramvajový i silniční provoz bude omezen," řekl Pavel Šrámek z Metrostavu.

Nový úsek metra pomůže především Praze 6. "Přes 100 000 lidí především ze středních Čech denně projíždí přes naše území do centra. My bychom si moc přáli, aby nejezdili autem a měli alternativu," řekl včera starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Do budoucna se počítá s rozšířením trasy A na letiště Ruzyně přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště. Magistrát předpokládá, že tento úsek bude zprovozněn do roku 2018.

Hlavní město zároveň plánuje stavbu nové trasy D od Hlavního nádraží po Depo Písnice, jež by mohla začít v roce 2012 nebo 2013.

Kde jsou v Praze 6 zařízení staveniště?

Vznik stavenišť provázelo i kácení dřevin. Ty však musí stavebník po ukončení výstavby nahradit novými a plochu obnovit.

Staveniště Velvarská

Zařízení staveniště je umístěno i na části parku při Velvarské ulici, auta z něj vyjíždí směrem do Dejvic a ul. Gymnazijní na Evropskou a ven z města. Frekvence výjezdu je cca 3 hodiny. Po dokončení stavby bude park zrekonstruován.

Staviště K Lánu

Zabírá severní a část jižní části parku při Kladenské ulici. Oproti původnímu záměru se na žádost městské části a místních občanů plocha staveniště zredukovala o 36%. Kladenská ulice zůstala průjezdná, výjezdy ze staveniště směřují na Kladenskou, nikoliv k základní škole do ulice Dlouhý lán. Z tohoto staveniště vede přístupová štola pro ražbu stanice Červený vrch (oblast křižovatky Horoměřická – Evropská). Ražba stanice bude probíhat cca 12 měsíců, poté se provoz staveniště zklidní. Prázdná nákladní auta budou přijíždět ulicí Liberijskou, naložená odjíždět ulicí Kladenskou. Park bude na konci stavby zrekonstruován. Po dobu stavby bude značně omezeno parkování na Kladenské.

Staveniště Evropská

Plochy podél Evropské v místech tramvajové točky linky 2, která byla od 8. března zrušena. Staveniště zřízeno pro stavební jámu k těžbě rubaniny z ražených tunelů. Parková výsadba bude po skončení stavby obnovena. Památný strom s pomníčkem je ochráněn po celou dobu stavby.

Staveniště Veleslavín

Plocha orámovaná Evropskou, železniční stanicí a Kladenskou ulicí pro budování stanice Veleslavín a podzemního přestupu na vlak. Při vyústění ulice Kladenské do Veleslavínské se přeruší kvůli stavební jámě propojení do ulice Evropské a bude možné pouze odbočení vlevo přes železniční přejezd (a naopak).

Staveniště Petřiny

Plocha na chodníku u obchodního domu Billa na rohu ulice Brunclíkovy pro vybudování nadzemního vestibulu stanice metra Petřiny s vyústěním eskalátorového tunelu.

Staveniště Vypich

Zásadní zařízení staveniště pro ražbu tunelů směr Petřiny a Motol. Zabírá nevyužívané pozemky kolem Vypichu, které patří Centru sportu ministerstva vnitra, a okolí tramvajové smyčky na Vypichu, která bude dočasně zrušena. Dojde zde k vybudování nového terminálu pro autobusy. Využití této lokality by mělo minimálně ovlivnit život obyvatel v okolí. Za pokácení převážně náletových dřevin je uložena náhradní výsadba.

Kromě těchto stavebních dvorů, které budou fungovat po celou dobu výstavby (do konce roku 2014) budou nezbytné tzv. krátkodobé zábory ploch pro výstavbu jednotlivých částí stavby. Vzniknou v druhé polovině výstavby metra.

Tunel Boring Machine (TMB) – použití nejmodernější technologie poprvé v Čechách

Převážná většina tunelů bude ražených, pod povrchem. Moderní metoda plně mechanizovaných razících štítů je nejvíce šetrná jak pro své okolí, především z hlediska hlučnosti a vibrací, tak i pro životní prostředí, minimálně ovlivňuje hydrogeologické vlivy v zemi. Další výhodou metody TBM je rychlost ražby, dlouhodobý průměr je 300 m za měsíc, místy pak až 500 metrů. Ražbu lze provádět v dlouhých úsecích, proto není nutné zřizovat více stavenišť. V menší míře bude užito technologie NRTM („nová rakouská tunelovaní metoda“) s trhacími pracemi, a to převážně pro ražbu stanic a přístupových tunelů.

Tato metoda se použije v Čechách poprvé, několik let se však úspěšně používá ve světě, právě pod městskou zástavbou. Proto by, na rozdíl od stavby městského okruhu, neměli obyvatelé Prahy 6 stavbu metra pocítit v takové intenzitě. Navíc je prováděn pravidelný monitoring objektů podél trasy, které by mohly být stavbou ovlivněny. Monitoring bude probíhat během stavby i po ní, sledují se všechna možná rizika.

Uzavírky a výluky minimální

Po celou dobu výstavby nebude zcela přerušena doprava na Evropské. Dojde jen k opakovaným krátkodobým omezením v prostoru výstavby stanic Červený vrch a Veleslavín, např. stažením dopravy do jednoho pruhu. Dojde i k přerušení tramvajové dopravy, ale jen na dobu nezbytně nutnou pro přeložky inženýrských sítí nebo pro přeložky tramvajové trati. Přerušení budou většinou víkendová nebo v řádu dnů. To, co zatíží Prahu 6, bude provoz nákladních aut s vytěženou zeminou. Odvozové trasy pro vytěženou rubaninu i pro zeminu vytěženou z ostatních hloubených objektů vedou nejkratším možným směrem ven z města – tedy na západ až severozápad – na projednané skládky. Přibližně lze uvažovat, že měsíčně bude nutné odvézt cca 40,8 tisíc tun, což odpovídá šedesáti soupravám denně.  

Informační středisko

K Lánu 496/2 (v parčíku naproti škole)
každé ÚT 14 - 18 hodin, tel.  235 314 109

V centru si lze prohlédnout dokumenty ke stavbě, vizualizace, technické údaje, letecké snímky pozemků, mapy, každý měsíc aktualizovaný soubor barevných fotografií z probíhající výstavby celé trasy a na dotazy veřejnosti budou odpovídat kompetentní zástupci Sdružení zhotovitelů a projektanta. Po předchozí domluvě je možno sjednat i skupinové návštěvy s odborným výkladem. Středisko bude v provozu po celou dobu výstavby, tj. až do roku 2014.

Jak budou vypadat nové stanice
Na Vypichu se začal razit tunel nového úseku metra A

VIDEO: Ražba metra slavnostně posvěcena

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024