Neznamená to, že by v dohledné budoucnosti jezdilo metro samo, ale určité úkony bude vykonávat automaticky a bez zásahu lidské ruky. Právě takzvaný „bezobslužný obrat“ povede k úspoře pracovních sil. Vlak při něm na konečné automaticky zajede na obratové koleje v zázemí stanice a zařadí se do protisměru. Strojvůdce má mezitím dost času přejít do připraveného vlaku a vydat se na cestu.
Na trase A a C se svezete „bez řidiče“ už nyní
Ačkoliv některé části metra a soupravy jsou schopné provozu bez řidiče, zatím se prázdné kabiny v Praze nedočkáte. Neumožňuje to drážní zákon. Pokud se přesto chcete „svézt bez řidiče“, jeďte trasou A nebo C. Zde jezdí vlaky téměř bez zásahu lidské ruky. Obě trasy mají moderní zabezpečovací zařízení a jezdí po nich modernizované soupravy (trasa A) nebo nové vozy (trasa C). Vozy je možné řídit manuálně či mohou fungovat v automatickém režimu. Vždy jsou však pod plnou kontrolou zabezpečovacího zařízení. Pokud řízení obstarává automat, řidič pouze otevírá a zavírá dveře, dohlíží na spolehlivý chod techniky a kontroluje situaci na nástupišti při příjezdu a odjezdu vlaku ze stanice. Přítomnost řidiče je nutná. V případě selhání techniky je úkolem strojvedoucího bezpečně dovézt cestující do stanice a soupravu na odstavnou kolej nebo do depa.
Strojvedoucí na nástupišti
Při bezobslužném obratu vystoupí strojvedoucí z kabiny a zajistí jej z nástupiště. Poté přejde do jiné, již připravené soupravy přímo na nástupišti a může pokračovat v jízdě na druhou stranu. Dnes to dělá také, ale obrat soupravy zajišťuje kolega. Celý děj jde rozfázovat do pěti kroků. Vlak řízený strojvedoucím přijede do stanice Dejvická, otevřou se dveře a cestující vystoupí. Pokud je bezobslužný obrat povolen, rozsvítí strojvedoucí ještě před opuštěním kabiny signalizaci o přepnutí do režimu bez obsluhy na obou čelech soupravy. Pak opustí vlak, který obsluhuje ze skříňky na konci nástupiště. Strojvedoucí nejprve stiskne tlačítko start - vlak zavře dveře a sám odjede na obrat. Řidič má ještě možnost odjíždějící soupravu zastavit. Pak přejde na opačnou stranu nástupiště, aby mohl nastoupit do dalšího vlaku ve směru stanice Hradčanská. Po rozjezdu soupravy na obrat se samočinně spouští ve vlakovém rozhlasu hlášení ve třech jazykových mutacích pro „zapomenuté“ cestující, aby zůstali v klidu, že se vlak okamžitě vrací k nástupišti. Poté přijede souprava k odjezdovému nástupišti směr Hradčanská. Strojvedoucí nastoupí, zprovozní kabinu a zruší signalizaci bezobslužného obratu na obou čelech vlaku. Bezobslužný obrat testuje firma AŽD Praha spolu s Dopravním podnikem. Cílem experimentu je, aby vyzkoušeli bezobslužný obrat ve stanici Dejvická a pak bylo možné získat povolení od drážních autorit. Poté bude následovat přechod do trvalého režimu, samozřejmě při zachování běžného provozu. Tak přibude na trase více souprav. Aby bylo i při takových testech metro bezpečné, jsou stanoviště vybavena prvky, které umožňují na dálku zastavit a opět rozjet bezobslužně se obracející soupravy.
Když nehlídá člověk, dívají se kamery
Strojvedoucí sleduje u nástupiště bezpečnost cestujících. Tuto funkci při jízdě bez řidiče přebírá elektrická zabezpečovací signalizace. Systém třemi videokamerami snímá prostor u nástupiště ve směru na Hradčanskou a získané snímky program analyzuje. Pokud něco objeví, dá impulz ke spuštění varovného hlášení ve staničním rozhlasu. Pokud je narušen prostor koleje, dá signál systému vlakového zabezpečovače a okamžitě vlak zastaví. Brzdná dráha soupravy je v tomto případě přibližně 50 metrů.
(podle MFD, autor: R. Jančar)