Do Prahy 6 se vrátí trolejbusy. Jezdit budou z Veleslavína na letiště

Velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy by na lince 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla mohly jezdit na jaře příštího roku. Stavbu elektrifikované trati dnes za účasti představitelů hlavního města, Prahy 6 i zástupců dodavatele stavby, zahájil pražský dopravní podnik.

Hlavní foto

„Linka 119 v současné podobě je přeplněný autobus, který není schopen důstojně přepravovat turisty na letiště a zároveň obyvatele Prahy 6 z Liboce a Ruzyně. Proto se těšíme, až zde budou jezdit na lince velkokapacitní kapacitní ekologické dopravní prostředky, které zajistí cestujícím dostatečný komfort,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, radní Prahy 6 pro dopravu.

Trolejbusy v Praze 6 nepojedou poprvé, před téměř devadesáti lety roku1936 začaly jezdit první trolejbusy na lince ze Střešovic přes Ořechovku na Hanspaulku. „Z pohledu historického nás těší návrat trolejbusů do Prahy 6. V návaznosti na připravovanou elektrifikaci autobusové linky č. 131 doufáme, že právě na Hanspaulku se také za pár let trolejbusem opět svezeme,“ uvedl Jakub Stárek, starosta Prahy 6.

Trolejbusová trať bude dlouhá zhruba 9 kilometrů, trolejové vedení bude pokrývat asi polovinu její délky – od terminálu na Nádraží Veleslavín po Terminál 3. Zbytek trasy pojedou trolejbusy na baterie, které se budou dobíjet jízdou pod trolejí, v obratištích a dalších stanovištích. Na lince budou cestující přepravovat nové, 25 metrů dlouhé velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy, šetrné k životnímu prostředí.

Vedení dopravního podniku potvrdilo, že výstavba bude probíhat v úzké koordinaci s aktuální stavbou prodloužení tramvajové tratě na Dědinu, aby se co nejvíce využilo stávajících dopravních omezení a nevytvářela se zbytečně nová. Dopravní podnik také při stavbě trolejbusové tratě na letiště využije většinu sloupů trakčního tramvajového vedení na Evropské ulici. „Ty stávající doplníme výložníky, musíme k nim ale přivést kabelové vedení. Nové sloupy budeme stavět v úseku od tramvajové smyčky Divoká Šárka po Terminál 3. Nicméně i tady budeme v maximální míře využívat sloupy veřejného osvětlení, tedy bude to výměna starého za nový kombinovaný,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Trolejbusové spojení na Letiště Václava Havla Praha považuje za krok správným směrem i vedení letiště. „Jedná se komfortnější dopravu pro cestující i zaměstnance a zároveň to zapadá do naší strategie ESG s cílem snižovat uhlíkové emise a hluk na letišti a v jeho okolí. Finálním optimálním řešením dopravy z centra metropole na letiště a zpět ale bude až realizace kolejového napojení, jehož výstavba na některých úsecích byla již zahájena,“ dodal Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Fotogalerie

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024