Cílem radnice v návrhu systému rezidenčního parkování je výrazně zvýhodnit občany Prahy 6. Nyní chce radnice systém představit veřejnosti formou informační kampaně.
Nezavádět zbytečně parkovací zóny na celém území Prahy 6, dát stejná práva na zakoupení parkovací karty úplně všem občanům, podpořit zachování tradičních nákupních zón zajištěním maximální možnosti parkování živnostníkům, podnikatelům a jejich klientům v tzv. smíšené zóně, to jsou cíle návrhu radnice, jak řešit neúnosnou situaci s parkováním v některých částech Prahy 6.
„Naše parkovací místa zabírají motoristé, kteří dojíždějí do Prahy za prací, a také auta obyvatel ostatních městských částí, kteří nechtějí platit za parkování ve svých čtvrtích. Proto jsme v zájmu maximálního usnadnění života rezidentů v domovském obvodě připravili návrh řešení parkovacího problému,“
zdůvodnil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a dodal: „Systém rezidenčního parkování má výrazně zvýhodnit občany Prahy 6. Jeho podoba reaguje a akceptuje právě stížnosti a otázky lidí.“„Všichni známe režim parkovacích zón v centru Prahy a jeho výhody i slabiny. Cílem našeho záměru, který byl jednoznačně doporučen zastupitelstvem napříč všemi politickými stranami v dubnu tohoto roku, je systém vylepšit a maximálně zohlednit specifika Prahy 6,“ doplnil radní Jan Záruba, který má na starosti dopravu.V praxi to znamená, že radnice Prahy 6 nechce zbytečně zavádět parkovací zóny na celém území Prahy 6, ale jen na malé části (viz. mapa v příloze) a dát stejná práva na zakoupení parkovací karty úplně všem občanům Prahy 6, ať už bydlí v oblasti účinnosti navrženého systému nebo v ostatních lokalitách městské části. Dalším zásadním hlediskem je zajištění možnosti parkování živnostníkům, podnikatelům a jejich klientům, a to zavedením maximálního možného prostoru pro smíšené parkování, a tak podpořit zachování tradičních nákupních zón.
„Jak je na první pohled zřejmé, řešíme zejména parkování v nejzatíženějších lokalitách - okolí Vítězného náměstí a Evropské třídy, Bělohorskou a přilehlé ulice Břevnova, oblasti v blízkosti Malé Strany a Holešovic. Z významných rozdílů oproti tzv. modrým zónám v jiných částech Prahy jasně vyplývá, že náš návrh není motivován ekonomickými faktory, ale snahou nabídnout optimální řešení,“ domnívá se starosta Chalupa. Změny oproti jiným částem Prahy byly již projednány se zástupci hlavního města Prahy.
Tři zásadní výhody rezidenčního parkování v Praze 6 oproti zónám v jiných částech Prahy:
> Systém je navržen jako účinný jen v extrémně zatížených oblastech. Parkování na převážné většině území Prahy 6 má zůstat nadále neregulované.
> Občané z celé Prahy 6 budou mít možnost zakoupit si rezidenční parkovací kartu, která zajišťuje všem stejné právo parkovat kdekoli v oblasti vyhrazené pro rezidenční parkování na území Prahy 6 bez omezení. Dojíždějící již nebudou mít možnost tato místa blokovat.
> Narozdíl od ostatních částí Prahy, kde jsou již zóny placeného stání zavedeny, systém počítá se zcela nadstandardním rozsahem tzv. smíšených zelených parkovacích zón (více než 1/3 celkového počtu parkovacích míst), kde rezidenti vlastnící kartu parkují bez dalších poplatků a návštěvníci platí.
Radnice slíbila, že nový parkovací systém bude komunikovat s veřejností. To se děje právě nyní. Až do 5. 11. probíhá vysvětlující kampaň. V infostáncích na Vítězném náměstí a v ulici 8. listopadu 228 v Břevnově jsou po celý den připraveni pracovníci, kteří rádi zodpoví veškeré dotazy občanů a zároveň se pokusí objasnit každý detail návrhu nového systému. Občané Prahy 6 zároveň obdrží stav návrhu do svých schránek, případně odpovědi a další důležité informace najdou také v novinách Šestka či na speciálních webových stránkách www.p6reserve.cz.
Pokud bude ohlas lidí kladný, předloží rada návrh parkovacích zón na počátku prosince zastupitelstvu. Pouze v případě souhlasného stanoviska zastupitelů pak projekt zašle na magistrát, který bude mít rozhodující slovo. Dá se tak očekávat, že v případě zájmu ze strany občanů o tento systém, by mohly parkovací zóny v Praze 6 začít fungovat na podzim roku 2009.
FAQ - Nejčastější otázky a odpovědi:
Cílem radnice v návrhu systému rezidenčního parkování je výrazně zvýhodnit občany Prahy 6. Jeho podoba reaguje na stížnosti a otázky občanů. Akceptuje je a vychází z nich. Nejčastější z dotazů jsou naznačeny v následujících odstavcích.
1. Kde v Městské části Praha 6 jsou plánovány zóny rezidenčního parkování?
Jde o části Dejvic, Hradčan, Bubenče a Břevnova.
2. Proč Městská část Praha 6 plánuje zavést zóny rezidenčního parkování?
3. Co všechno si mám představit pod pojmem Městská část Praha 6?
4. Jak budou řešeny zóny rezidenčního parkování a kolik budou stát?
5. Proč je v některých částech Prahy 6 systém navržen a v jiných ne?
6. Kolik za rezidenční parkování zaplatím jako důchodce?
7. Jsem v invalidním důchodu. Kolik zaplatím za rezidenční parkování?
8. Mám v Praze 6 trvalé bydliště. Vůz mi byl přidělen zaměstnavatelem. Budu moci jako rezident získat kartu rezidenčního parkování?
9. Jak bude vyřešeno zásobování mé provozovny, respektive firmy v Praze 6, pokud je zajišťuje firma z jiné městské části, příp. mimopražský dodavatel?
10. Jak u nás zaparkuje návštěva?
11. Jaké je řešení, když za mnou přijede řemeslník, např. instalatér nebo opravář?
12. Jak postupovat v případě, že stávající vůz prodám a zakoupím si jiný? Musím zaplatit za kartu opět celý roční poplatek?
Související odkazy
Praha 6 chce zavést zóny placeného stání