Chalupa: Letiště Praha je druhým největším zaměstnavatelem

Přestavitelé hlavního města Prahy, Prahy 6, Kladenska a Letiště Praha se dohodli na podpoře zaměstnanosti.
Hlavní foto

Primátor hlavního města Prahy Pavel Bém, starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, primátor města Kladno Dan Jiránek, starostové obcí z Kladenska a zástupci vedení Letiště Praha, a. s., v čele s generálním ředitelem společnosti Miroslavem Dvořákem se dohodli na podpoře zaměstnanosti v regionu.

V areálu letiště dosud pracuje více než 17 500 lidí, především z Prahy a Středočeského kraje. Primátoři a starostové společně s Letištěm Praha iniciovali vznik pracovní skupiny, která se bude tímto citlivým tématem zejména s ohledem na současný vývoj v oblasti letecké dopravy zabývat a do níž budou přizváni zástupci úřadů práce a největších firem působících na letišti. Skupinu povede starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a primátor města Kladna Dan Jiránek.

Letiště Praha stejně jako všechna významná mezinárodní letiště přispívá k podpoře zaměstnanosti v okolních regionech. Samotné zaměstnává více než 2 300 lidí, letecké společnosti poskytují další tisícovky pracovních míst. Na letecký provoz jsou pak navázány doplňující služby, tedy stravování, ubytování, doprava a mnoho dalších, které jsou realizovány přímo v areálu letiště.

Konkrétních opatření, která budou realizována v rámci uvedené iniciativy, je několik. Primární je vytvoření pracovní skupiny pro sledování a řešení případných problémů v oblasti letecké dopravy. „Zatím není důvod k nějaké panice. Zástupci leteckých společností, Letiště Praha i dalších společností v letecké dopravě nás ubezpečili, že se poslední události kolem dopravců SkyEurope a ČSA výrazněji na jejich hospodaření nepromítnou. Nicméně chceme se chovat zodpovědně a na problémy nečekat. Proto vzniká pracovní skupina, která bude situaci sledovat,“ vysvětluje starosta Prahy 6 a iniciátor vzniku pracovní skupiny Tomáš Chalupa.

Starosta Chalupa také potvrdil, že pracovní skupina v nejbližší době osloví ministerstva financí a dopravy. Pracovní skupina se bude zajímat o vývoj v ČSA. „Máme jen informace ze sdělovacích prostředků. A ty nejsou příliš pozitivní. Proto budeme chtít zprávu o stavu jednání a dalších krocích ve věci hospodaření ČSA, chystané privatizace a sporu mezi vedením a zástupci odborů,“ říká Chalupa.

Generální ředitel a předseda představenstva Letiště Praha Miroslav Dvořák v této souvislosti primátory a starosty dále požádal o úpravu vzájemné dohody, která před třemi lety eliminovala noční provoz na vedlejší dráze v době pravidelných sezónních oprav.

Letiště s ohledem na vhodné meteorologické podmínky změnilo plánovanou údržbu hlavní dráhy z října na termín od 7. do 17. září. Během této doby je využívána dráha vedlejší, jejíž letové koridory vedou nad Prahou a Kladenskem. „Zrušením dalších letů bychom dopravce v této nelehké době připravili o další cestující, zejména pak o ty, kteří se chystají charterovými linkami na dovolenou,“ uvedl Miroslav Dvořák.

„Úkolem samosprávy je také zajímat se o zaměstnanost na svém území a podporovat ji. Rušení dalších letů by znamenalo další fatální ekonomickou ztrátu v dnešní krizi a mělo by to i negativní dopad na úroveň zaměstnanosti v celé Praze,“ řekl primátor Hlavního města Prahy Pavel Bém.

Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa k tomu dodal: „Letiště Praha je v Praze 6 druhým největším zaměstnavatelem. Určitě každý pochopí rozdíl mezi desetidenním obtěžováním hlukem letadla nebo zhoršené sociální podmínky tisíců občanů kvůli nezaměstnanosti .“

„Zástupci Letiště Praha prosazovali 30 letů v době od půlnoci do pěti ráno. To pro nás bylo neakceptovatelné,“ sdělil primátor města Kladna Dan Jiránek a dodal: „Náš požadavek byl, aby letiště s aerolinkami dohodlo posun letů mimo noční hodiny v maximální možné míře. Výsledkem je pouze 12 letů českých dopravců v uvedených hodinách.“

Hlavní dráha 06/24 byla na pražském letišti v Ruzyni zprovozněna v roce 1963 a od té doby se na ní provoz prakticky nezastavil. Pouze dvakrát ročně prochází pravidelnou údržbou před letní a zimní sezónou. „Vzhledem ke stáří hlavní ranveje, kterou lze věkem přirovnat k naší nejfrekventovanější dálnici D1, jsou každoroční opravy stále náročnější a rozsáhlejší. I proto jsme nyní nuceni přistoupit k jejímu úplnému uzavření pro denní i noční provoz,“ uvedl vrchní ředitel Letiště Praha pro Letecký obchod, provoz a řízení majetku Jiří Pos a doplnil: „Jsme si vědomi, že to bude znamenat zatížení pro okolní obce a městské části, a budeme se snažit, abychom všechny práce maximálně urychlili.“ Tento termín byl zvolen také proto, že v daném období je statisticky nejméně mlhy, která práci ztěžuje a zpomaluje.

Videoreportáž ZDE

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Dnešní setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na dnešním setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Celý článek 27. 11. 2024

Na městskou část Praha 6 se obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady, kterými jsou například snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících apod. a požadavkem na zabránění či omezení tranzitní dopravy.

Celý článek 21. 11. 2024