18. Free jazz festival

Tento projekt, který v roce 2023 přechází do 18. ročníku si klade za cíl nabídnout zajímavý hudební zážitek příznivcům specifické odnože jazzu - free jazzu. Vystoupení jsou důkazem schopnosti muzikantů přizpůsobit se okamžitým myšlenkovým proměnám. Výběr interpretů pro FJF 2023 tuto ideu zcela jistě potvrdí. Festival se sestává ze dvou koncertních večerů, na kterých se představí celkem 4 formace.

Hlavní foto

Svátek jazzové volnosti láká na německé legendy Uliho Gumperta & „Baby“ Sommera nebo švýcarské improvizátory Sc’ööf

Již 18. ročník Free Jazz Festivalu proběhne ve dnech 29. a 30. září v pražském břevnovském klubu Kaštan. Dalšími účinkujícími budou experimentátoři KRK a domácí legenda Vráťa Brabenec v „narozeninovém“ projektu s triem Romanovská Tichý Hrubý.

Co účinkující, to osobnost improvizační scény. Dramaturgii festivalu se přitom podařilo udržet nadgenerační program, kdy se na pódiu vystřídají ikony free jazzu s mladými hledači.

Onou prověřenou nadějí volné improvizace jsou švýcarští Sc’ööf, kteří na sebe upozornili třeba v rámci letošního ročníku prestižního showcase festivalu Jazzahead! v Brémách. Vystupují v obsazení Christian Zemp - kytara, Noah Arnold – alt saxofon, Elio Amberg – tenor saxofon a Amadeus Fries – bicí nástroje. A když se v roce 2015 dali dohromady, určili si cíl „vytvořit zcela vlastní zvukový jazyk, osvěžujícím způsobem dobrodružný a zároveň přímočarý“. Což se jim povedlo díky nevázanému míchání žánrových prvků jazzu, metalu i punku.

Svoji tvorbu zatím Sc’ööf zaznamenali na tři tituly. V roce 2017 hledali správný sound na EP Kreidenfels. O tři roky později vydali dlouhohrající debut Weaving Elephants, o kterém v magazínu Jazz’N’More napsali: „Ta hudba vás uchvátí svou jinakostí a kompaktností.“ Naposledy se Sc’ööf prezentovali loňským albem CDR003SA, ale nahrávky stejně poslouží jen jako přibližný obrázek. Na koncertech se, dle vlastních slov muzikantů, „mění podivné groovy a výstřední živá energie v pytel plný překvapení“.

https://www.youtube.com/watch?v=GCB8z4Xioms

https://scoeoef.bandcamp.com/album/cdr003sa

 

KRK vlastně není třeba příliš představovat. Nejen, že u nás opakovaně vystupují, ale především mají české vazby. Se zdejšími hudebníky vydali i řadu alb. George Cremaschi se do Prahy přestěhoval z Kalifornie, Matthew Ostrowski zavítal z New Yorku. Zároveň se pohybují v různých projektech napříč Evropou.

KRK vznikli v roce 2005 jako duo. Matthew Ostrowski i George Cremaschi živě, v reálném čase, manipulují s elektronikou. Cremaschi navíc oživuje digitální zvukové krajiny virtuózní hrou na kontrabas. Rádi ovšem zvou na koncerty další hudebníky, například v Brně v roce 2015 přizvali saxofonistu Pavla Zlámala a na festivalu Alternativa 2019 v Praze zapojili hned tři další muzikanty. Výjimkou nebude ani vystoupení na Free Jazz Festivalu, kde se k duu přidá italský, momentálně v Praze žijící perkusista Elia Moretti.

https://www.youtube.com/watch?v=ic40jNWiSOU

 

Skutečnou lahůdku pro free jazzové nadšence představuje vystoupení německého dua Uli Gumpert & Baby Sommer. Pianista Ulrich Gumpert zahájil plodnou dráhu koncem 60. let, kdy ho do svého bigbandu, stejně jako souputníka Güntera Sommera, přizval kapelník a skladatel Klaus Lenz. V 70. letech spoluzakládal Gumpert jazzrockovou formaci SOK a akustickou kapelu Synopsis, v obou hrál opět i se Sommerem. Vedle vlastních kapelnických projektů založil např. trio s rakouským trombonistou Radu Malfattim a anglickým bubeníkem Tonym Oxleyem či hrál s dánským saxofonistou Johnem Tchicaiem či americkým saxofonistou Stevem Lacym, se kterým v duu vydal album Deadline (1989).

Legendární německý bubeník Günter „Baby“ Sommer, který letos 25. srpna slaví osmdesátiny, u nás opakovaně zanechal výraznou koncertní stopu. Stačí tudíž jen připomenout, že Sommer patří od 70. let k nejdůležitějším figurám jazzové avantgardy nejen v rodném Německu. Má za sebou spolupráci s legendami jako Cecil Taylor nebo Wadada Leo Smith.

Není divu, že ti dva jsou dokonale sehraní. O SOK už byla řeč. První společné album The Old Song vydali (ještě spolu s hostujícím saxofonistou Manfredem Heringem) už v roce 1973. Od té mají za sebou řadu výtečných titulů jak ve větších sestavách, tak v duu. Z těch novějších namátkou Das Donnernde Leben (2009) či La Paloma (2012). A samozřejmě také koncertů proslulých doslova „telepatickou“ souhrou. Zdaleka už se nenechají omezovat jen free jazzovou škatulkou. Vlastně umí překvapit i tím, jak lahodné melodie dokáží propašovat do improvizované hudby.

https://destination-out.bandcamp.com/album/vers-uminisse

 

Za spoluprací Vratislava Brabence s o dvě generace mladším improvizačním triem Romanovská Tichý Hrubý je vlastně dárek k saxofonistovým narozeninám. Když dostal Brabenec, známý především jako člen Plastic People Of The Universe, nabídku natočit si k osmdesátinám album, vyslovil přání „zase si jednou zablbnout na freejazzovů notečku“. Výsledkem není jen deska vtipně pojmenovaná Nejsem na to zvyklá, ale i příležitostná spolupráce koncertní.

Podobné akce