Městská část Praha 6 společně se školami vyhodnotila přínosy Místního akčního plánu vzdělávání II (MAP), který se zaměřuje na spolupráci mezi školami a rozvoj pedagogů. Nově získané poznatky vedení škol i samotní učitelé využijí právě nyní, kdy se intenzivně řeší začlenění ukrajinských dětí do výuky ve školách na území městské části.
Praha 6 má s cizojazyčnými dětmi bohaté zkušenosti. Například v minulém školním roce chodilo na základní školy v městské části více než 500 žáků a žákyň, jejichž mateřským jazykem není čeština. Dalších 250 takových dětí navštěvovalo školy mateřské. Největší zastoupení mezi žáky měly již před válkou děti z Ukrajiny. „Společně se školami chceme naplánovat, jak budeme pečovat o děti s odlišným mateřským jazykem – a teď primárně o ty nově příchozí,“ říká Marie Kubíková, radní Prahy 6 pro oblast školství. Od začátku války na Ukrajině přišlo na území městské části 1 356 ukrajinských dětí, z toho 953 dětí je ve školním věku od 6 do 15 let. „Máme zavedený plán vzdělávání a do něho nám vstupuje úplně nová entita, čemuž se musíme přizpůsobit, spoustu věcí udělat jinak,“ doplňuje proto radní Kubíková.
Vycházet může Praha 6 z Místního akčního plánu vzdělávání, který poskytuje prostor pro spolupráci mezi školami, podporuje koordinaci a rozvoj aktivit v různých vzdělávacích oblastech. Učitelům v Praze 6 tak mimo jiné pomáhá, aby se naučili vhodně pracovat s cizojazyčnými dětmi. „Po distančním vzdělávání je uprchlická krize další a snad ještě složitější problém. Obecně ale platí, že vzdělávání se posouvá tam, kde učitelé spolupracují. Sdílení zkušeností vedle dalšího vzdělávání pedagogů nejvíce přispívá k rozvoji škol a zvyšování celkové kvality vzdělávání,“ doplňuje Jana Matoušová, vedoucí odborného týmu MAP MČ Praha 6.
O samotné začlenění cizojazyčných dětí do českého vzdělávacího systému se dlouhodobě stará ZŠ Marjánka. Ta patří mezi pouhé tři základní školy v hlavním městě s kurzy češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem. „Naše specializace je vzdělávání cizinců do českého jazyka. Ten proces je zhruba patnáctiměsíční. V případě Ukrajinců samozřejmě budeme trochu rychlejší, protože potřebujeme, aby se do června dostali do fáze znalosti českého jazyka na takové úrovni, aby se v rámci inkluze mohli zařadit do běžných ročníků,“ vysvětluje Anna Niklová, ředitelka ZŠ Marjánka.
Projekt MAP II probíhal v Praze 6 během uplynulých tří let. Za tu dobu koordinátoři zpracovali školní akční plány rozvoje, nápady, potřeby a zkušenosti vzájemně sdíleli na společných schůzkách. Kvůli epidemickým opatřením se sice všechny původně naplánované aktivity nemohly uskutečnit, nicméně i to přineslo nové výzvy: semináře nahradily webináře, do vzdělávání zaměřeného na distanční výuku se zapojilo téměř 500 pedagogů. Celkem proběhlo 77 seminářů, webinářů a setkání a 9 seminářů pro rodiče.
Tříletý projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání Prahy 6 byl podpořen EU v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Praha 6 plánuje v tomto směru pokračovat a podala žádost na realizaci projektu MAP III.