Zatím více než 2 367 objektů v okolí Letiště Praha má nová protihluková okna či balkonové dveře, v Přední Kopanině je nová cyklistická stezka, v Kněževsi si opravili chodníky a komunikace a v Roztokách mohou lidé relaxovat v Zahradě vůní.
To všechno jsou příklady výsledků komplexní politiky Letiště Praha v oblasti snižování dopadů hlukové zátěže na občany obcí a městských částí v jeho okolí. Její principy představila generální ředitelka společnosti Hana Černochová. Předseda Sdružení právnických osob dotčených provozem letiště Praha – Ruzyně a starosta Horoměřic Václav Kášek vysvětlil, jak se rozvíjí vztah mezi pražským letištěm a okolními obcemi. Pohled na tuto oblast prezentoval také starosta městské části Praha 6 Tomáš Chalupa.
Komplexní politika Letiště zahrnuje na jedné straně preventivní opatření a na té druhé opatření minimalizující dopad hluku na své okolí.
Do první skupiny patří zákaz nejhlučnějších letadel, dále progresivní poplatková politika, omezení nočního provozu a nastavení limitů pro turbovrtulová letadla. Důležitá je také spolupráce s Řízením letového provozu, např. v oblasti optimalizace letových koridorů nebo přípravy letových postupů.
Letiště Praha v souladu s mezinárodními kritérii rozděluje letadla do 5 hlukových kategorií, dopravce využívající letadlo zařazené do 5. kategorie zaplatí na hlukových poplatcích 20 x více než ten, který má letoun v 1. kategorii.
„Výsledkem politiky letiště v oblasti hluku je skutečnost, že v loňském roce na Ruzyni přistávalo více než 85 % letadel, zařazených do 1. a 2. kategorie, zatímco nejhlučnějších letadel z 5. kategorie bylo necelé procento,“ komentuje výsledky poplatkové politiky generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová.
Pro příklad za přistání či odlet letadla Airbus 320, které patří do 2. kategorie a váží 75,5 tuny, dopravce zaplatí hlukový poplatek 860 korun. Oproti tomu za letadlo TU154 o hmotnosti 100 tun, řazené do 5. kategorie, činí poplatek 11.400 korun.
Mezi opatření minimalizující dopady hluku patří výměna oken za protihluková v ochranném hlukovém pásmu. Letiště Praha do této oblasti investovalo od roku 1998 více než půl miliardy korun. Nová speciální okna a balkonové dveře má už 2 367 objektů. Letiště Praha zároveň poskytuje Sdružení právnických osob dotčených provozem Letiště Praha a pěti pražským částem finanční podporu projektů v oblasti ochrany životního prostředí. Od roku 2004 Letiště Praha věnovalo na tyto projekty více než 51 mil. Kč.
V první polovině března byl na společném setkání zástupců Letiště Praha a starostů okolních obcí a městských částí vyhlášen program podpory pro letošní rok. V roce 2007 Letiště Praha na projekty v oblasti ochrany životního prostředí věnuje 22,5 mil. Kč.
Starosta Městské části Praha 6 Tomáš Chalupa vysvětluje: „Plně si uvědomujeme, jak důležitou roli pražské letiště hraje v přínosu pro ekonomiku státu. I díky němu plynou do státní pokladny peníze z turistického ruchu a v regionu patří k nejvýznamnějším zaměstnavatelům. Na druhé straně nemůžeme opomenout dopady provozu letiště na občany, kteří žijí v jeho okolí. Máme zájem, aby vztah Prahy 6 a letiště nebyl nahodilý. Proto už nyní projednáváme vzájemný smluvní vztah, který by měl být uzavřený do konce tohoto roku. Bude definovat na jedné straně rozvoj letiště z hlediska jak stavebního, tak i nárůstu provozu, a na straně druhé bude obsahovat přesné kompenzace za dopad vlivu letiště na obyvatele městské části."
Starosta Horoměřic Václav Kášek dodává: „V posledních letech se nám podařilo nastavit rámec oboustranně výhodných vztahů, díky nimž teď obce v okolí našeho mezinárodního letiště mohou snáze realizovat některé své investiční záměry. Po dohodě s Ministerstvem dopravy České republiky byly vytvořeny legislativní podmínky, které Letišti Praha umožňují poskytnout finanční pomoc svému okolí na realizaci akcí pro zlepšení životního prostředí. Letiště tím do určité míry kompenzuje rušivé vlivy ze svého provozu.“
Související odkaz
Soutěž o nejšetrnějšího leteckého dopravce