UVNITŘ ČLÁNKU - REPORTÁŽ ČT 24. Praha zastavila výstavbu obřího záchytného parkoviště u nově budované stanice metra Veleslavín. Ušetří tak miliardu. Terminál s parkovištěm požadovala po Praze Evropská unie, z jejichž fondů se prodloužení linky A platí. Na stavbu si starousedlíci stěžovali přímo u zdroje, v Bruselu.
REPORTÁŽ ČT 24 - ZDE: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/213411000140305-udalosti-v-regionech/obsah/247235-ne-obrimu-parkovisti-v-praze-veleslavine/
Záchytné parkoviště u metra Veleslavín, 5.3.2013 ČT 1 str. 13 18:00 Události v regionech - Praha - přepis reportáže:
Jiří PETROVIČ, moderátor: Praha zastavila výstavbu obřího záchytného parkoviště u nově budované stanice metra Veleslavín. Ušetří tak miliardu. Terminál s parkovištěm požadovala po Praze Evropská unie, z jejichž fondů se prodloužení linky A platí. Na nesmyslnou stavbu si starousedlíci stěžovali přímo u zdroje, v Bruselu.
Luděk JÍRA, redaktor: Megalomanské parkoviště P+R pro 600 aut se na Veleslavíně stavět nebude. Evropská unie, která platí prodloužení metra A, záchytné parkoviště nejprve požadovala, potom ale od svého požadavku ustoupila. Zabrala stížnost starousedlíků na zhoršení životního prostředí a komisaři se přesvědčili, že městská kasa je na suchu.
Josef NOSEK, náměstek primátora, Magistrát hl. m. Prahy: Proto se vracíme zpátky k povrchovému autobusovému terminálu, na který máme právoplatné stavební povolení. Což znamená, že Praha ušetří nejméně jednu miliardu korun.
Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka, MČ Praha 6 /SZ/: To je projekt, který tam nemá význam ani funkčně, protože když srovnáte množství aut, které jezdí po Evropské, které by zachytil, tak ten efekt by byl minimální.
Luděk JÍRA, redaktor: Původní projekt autobusová nádraží a parkoviště pro padesát aut hlavní město vyjde na padesát milionů. Použít ušetřené peníze například na dostavbu tunelu Blanka, na které je dluh vyšší než jedna miliarda korun, ale podle radních nelze.
Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka, MČ Praha 6 /SZ/: Ta miliarda nikdy neexistovala, takže těžko přemýšlet, kam ji jinam dáte. Prostě to byly virtuální peníze, které město nemá.
Josef NOSEK, náměstek primátora, Magistrát hl. m. Prahy: Jsou to peníze, které jdou z rozpočtu metra, nikoliv Blanky.
František POLÁK, mluvčí, Metrostav: Jestli máme vystavené faktury za jeden a půl miliardy korun a dostali jsme prozatím tři sta milionů a práce pořád pokračují, tak samozřejmě řadě kolegů dlužíme peníze.
Luděk JÍRA, redaktor: Odbor městského investora prověřil oprávněnost proplácení dalších faktur a v nejbližších dnech pošle Metrostavu peníze. Vzhledem k dlužné částce jde jen ale o drobné, asi 70 milionů. Luděk Jíra, Česká televize.
Deník e15.cz: Místo velkého parkovacího domu bude u metra Veleslavín parkoviště pro 90 aut
Praha zřejmě ustoupí od nákladné stavby terminálu u budoucí stanice metra A Veleslavín. Místo několikapatrové parkovací budovy, na kterou město nemá peníze, tak vznikne pouze povrchový autobusový terminál a záchytné parkoviště asi pro 90 aut. Projekt vyjde na zhruba 50 milionů korun. Návrh, který předložil náměstek primátora Josef Nosek, dnes schválila rada.
Potvrdila to mluvčí magistrátu Tereza Králová. Praha uvažovala původně o výstavbě rozsáhlého terminálu za zhruba 1,3 miliardy korun především proto, že se obávala, aby nepřišla o sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie na stavbu metra.
Schvalování v Evropské komisi trvalo více než 16 měsíců, dotace byla potvrzena až letos v lednu. Podle dopravního podniku EU nepožaduje, aby byla součástí stavby metra výstavba rozsáhlého terminálu. Proti velkému terminálu vystupovali místní obyvatelé. Na menší variantu parkoviště má už Praha vydané stavební povolení.
Nový úsek metra, který je dlouhý šest kilometrů, bude dokončen v druhé polovině příštího roku. Linka A bude mít čtyři nové stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
Celkové náklady na projekt jsou plánovány na 22 miliard korun, z toho asi 7,4 miliardy korun získá Dopravní podnik hlavního města Prahy z EU. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila. Terminál se záchytným parkovištěm měl být vystavěn až u stanice Dlouhá Míle v další části trasy metra.