Umožňují základní funkce webových stránek, jako je přihlášení uživatele a správa účtu. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookies správně používat.
Žádost o povolení užívání veřejného prostranství (zábory v zeleni)
Kdy a kde řešit
Hlavní budova úřadu
Úřední hodiny
pondělí08:00 - 18:00
středa08:00 - 18:00
Kdo je vám k dispozici
Monika Mašátová
Koordinátor drobných městských prvků
Oddělení městské infrastruktury
Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 601/23, kancelář č. 215
telefon: +420 220 189 554
e-mail: mmasatova@praha6.cz
Úvod
Veřejným prostranstvím jsou dle Zákona č. 131/2000 Sb. Zákon o hlavním městě Praze § 14b všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru.
Povolení k užívání (záboru) veřejného prostranství v zeleni se vydává např. z následujících důvodů: umístění stavebního zařízení, reklamního zařízení, zařízení lunaparků a jiných obdobných atrakcí, zařízení cirkusů, zařízení sloužící pro poskytování služeb, pro potřeby filmových a televizních děl, kulturní a sportovní akce, výkopové práce, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, reklamní akce apod.
Informace a formuláře pro žádost o povolení zvláštního užívání komunikace (výkopové práce, stavební zábory, uzavírky, komerční a zájmové zábory) – najdete ZDE
Žadatel
Právnická nebo fyzická osoba, v jejímž zájmu nebo kvůli jejíž činnosti má být užívání veřejného prostranství v zeleni povoleno.
Podmínky
Vydání povolení k užívání veřejného prostranství v zeleni je podmíněno podáním příslušného formuláře včetně situačního nákresu a dalších nezbytných podkladů prostřednictvím podatelny.
V případě žádosti o zábor v lokalitě areál Ladronka, předpolí Obory Hvězda a předpolí Břevnovského kláštera platí Závazná pravidla pro užívání těchto veřejných prostranství schválená Radou MČ P6 dne 11. 9. 2023, která je žadatel povinen respektovat a jsou přílohou smlouvy o záboru. Přílohou pravidel je i mapa se zákresem upřednostňovaných ploch.
Na základě rozhodnutí grémia starosty MČ Prahy 6 ze dne 11. 12. 2023 nelze na území spravovaném MČ Praha 6 v rámci akcí provozovat hipodromy (atrakce s živými koňmi). Jde o podmínku souhlasu se záborem.
Vzhledem k negativním vlivům ohňostrojů na životní prostředí, lidi i zvířata je dále doporučeno upřednostnit vhodnější technologie, jako je tichý ohňostroj, a zároveň volit vhodná místa pro odpaly. V rámci žádosti je třeba uvést, zda a jaký typ ohňostroje pořadatel v rámci akce plánuje.
V případě, že má žadatel zřízenou datovou schránku, bude mu vyjádření zasláno prostřednictvím datové schránky. Pokud žadatel nemá datovou schránku, může si vyjádření vyzvednout u příslušného pracovníka osobně, nebo mu může být zasláno poštou.
Lhůta pro vyřízení je 30 dní, obvykle je žádost vyřízena během 20 dnů.
Doklady
Náležitosti žádosti (viz formulář ke stažení):
identifikace žadatele (název/jméno, adresa, IČ/datum narození, kontaktní osoba, telefon, email)
popis akce
lokalita parcelní číslo a katastrální území
termín
velikost záboru v m2
situační nákres
nájemní smlouva s vlastníkem pozemku nebo souhlas se záborem, provedením výkopových prací (vydává Odbor správy majetku ÚMČ Praha 6)
plná moc (nutné pro osobní vyzvednutí vydaného povolení u právnických osob)
Poplatky
Vydání povolení je zpoplatněno místním poplatkem za m2 a den ve výši dle platných předpisů. Sazby pro jednotlivé typy užívání jsou uvedeny ve vyhlášce č. 5/2011 Sb. hl. m. Prahy o místním poplatku za užívání veřejného prostranství.
Místní poplatek stanovuje samostatným rozhodnutím Ekonomický odbor ÚMČ Praha 6.
Místní poplatek lze uhradit převodem na účet ÚMČ nebo v hotovosti v příjmové pokladně ÚMČ (platba hotově i kartou).
V případě, že je akce pro veřejnost zpoplatněna formou vstupného nebo startovného, je potřeba se přihlásit k místnímu poplatku ze vstupného na Ekonomickém odboru ÚMČ Praha 6. Poplatek je stanoven na základě vyhlášky č. 10/2011 Sb. HMP, o místním poplatku ze vstupného.
Předpisy
Zákon č. 565/1990, o místních poplatcích, v platném znění.
Nařízení č. 21/2021 Sb. hl. m. Prahy, kterým se vydává tržní řád, v platném znění.
FAQ
Je možné rezervovat si plochu záboru v zeleni?
Ano, rezervace jsou přijímány 12 měsíců před konáním akce.
Je zábor zpoplatněn?
Ano, zábor je zpoplatněn dle Vyhlášky č. 5/2011, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, v platném znění - odkaz zde.
Místní poplatek stanovuje samostatným rozhodnutím Ekonomický odbor ÚMČ Praha 6 zde.
Uklidíte po akci a zajistíte odvoz odpadu?
Úklid během akce i po akci si zařizuje žadatel na své náklady.
Sekáte před konáním akce travnaté plochy?
Travnaté plochy sekáme dle předem zadaného harmonogramu, nikoli však v návaznosti na konání akcí.
Můžu požádat o finanční podporu akce MČ Praha 6?
Ano, o finanční podporu můžete žádat na dotčených odborech. Možnosti poskytnutí dotací jsou zveřejněny zde.
Můžu rozdělat v zeleni oheň?
Ne.
Lze pořádat akci po 22 hodině?
Noční klid, resp. stanovení „noční doby“ je upraveno § 34, odst. 2, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Noční doba je stanovena od 22:00 do 6:00. Výjimky z doby nočního klidu pro pořádání akcí se neudělují.
Pronajímáte mobiliář (stoly, stolky, panely pro výstavu)?
Žádný mobiliář nepronajímáme.
Zařídím u vás připojení na elektřinu?
Elektřinu si zařizuje žadatel sám, v drtivé většině záboru se připojení na elektřinu řeší mobilním agregátem.
Jaké jsou podmínky pro zábor za účelem prodeje (stánky, trhy, tržiště, tržní místa, předzahrádky apod.)?
Žádosti o zábor za účelem prodeje musí být v souladu s nařízením č. 21/2021 Sb. HMP, v platném znění, kterým se vydává tržní řád. Tržní řád stanoví zejména místa, kde lze v Praze prodej realizovat, dále podmínky, kapacity, dobu pro prodej apod.
Poplatky za umístění zařízení pro prodej pak stanoví vyhláška č. 5/2011 Sb. HMP o místním poplatku za užívání veřejného prostranství.
Kde vyřídím zábor na komunikaci (chodník, vozovka)?
Zábory na komunikacích řeší oddělení státní správy odboru dopravy a životního prostředí.
Informace a formuláře najdete ZDE
K dispozici vám jsou:
pro stavební a komerční zábory: Mgr. Petr Taraba
pro výkopové práce a uzavírky: Marta Klimešová
pro komerční zábory pro kulturní s sportovní akce, filmování: Ing. René Fiala
V případě záboru na komunikaci je potřeba k žádosti doložit nájemní smlouvu s TSK. Formulář žádosti na TSK najdete ZDE