Praha 6 požaduje územní studii k rozvoji Hradčanské

Městská část Praha 6 odmítla změnu územního plánu s tím, že po hlavním městě požaduje, aby vypracovalo podkladovou územní studii k plánovanému rozvoji Hradčanské. Podle městské části by mělo být jednoznačné, že v lokalitě má vzniknout odpovídající občanská vybavenost, dostatečné množství zeleně a veřejné instituce celoměstského významu. Shodli se na tom radní Prahy 6 na svém mimořádném jednání.

Hlavní foto

Budoucí výstavba na Hradčanské se týká pozemků mezi železnicí a ulicí Milady Horákové. „Dlouhodobě rozvoj Hradčanské podporujeme, chceme si však pohlídat, jak bude v budoucnu vypadat. Rádi bychom, aby se k rozvoji tohoto místa přistupovalo komplexně a čitelně, tj. aby městská část i veřejnost věděly, co zde vznikne a mohly se vyjádřit ke konkrétním návrhům,“ vysvětluje starosta Prahy 6 Jakub Stárek a doplňuje: „Význam Hradčanské poroste, a to mimo jiné vybudováním vlakového spojení na letiště. Náš zájem je, aby se z ní stala opravdu moderní, kultivovaná a veřejně vybavená čtvrť, která z urbanistického hlediska přirozeně naváže na Dejvice a Bubeneč.“

Radní městské části se shodli na tom, že by hlavní město – jakožto pořizovatel změn – mělo vypracovat územní studii, která bude následně sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Studie, na jejímž zadání a následném projednávání se chce Praha 6 podílet, musí podle usnesení radních dostatečně dokumentovat důvody požadované změny územního plánu a její dopady na dané území. „Chceme, aby hlavní město i investoři hráli s Prahou 6 otevřenou hru a my mohli relevantně ovlivnit, jak bude území vzdálené tři sta metrů od Pražského hradu vypadat. Proto požadujeme nové projednání změny územního plánu až po vzniku územní studie,“ říká Václav Kožený, místostarosta Prahy 6 pro územní rozvoj.

Jednou z priorit městské části je, aby na Hradčanské vznikla kvalitní veřejná prostranství a občanská vybavenost. „Praha 6 má dlouhodobě napjaté kapacity ve školství. Proto bychom rozvoje Hradčanské rádi využili k tomu, aby se zde vznikla nová školská budova,“ přibližuje místostarostka Prahy 6 pro školství Mariana Čapková. Na Hradčanské se kříží metro, tramvaje a do budoucna bude posílena funkce příměstské dopravy vybudováním elektrifikované dráhy spojující Masarykovo nádraží spolu s Kladnem. Proto radní podporují, aby v místě byla vybudována mj. i veřejná vybavenost celoměstského významu: například budova národní knihovny, soud nebo finanční úřad.

Městská část zároveň namítá, že v rámci projednávání aktuální změny územního plánu dosud nebyly dostatečně odůvodněny a obhájeny změny ohledně míry využití území. „Stávající návrh změny totiž výrazně redukuje koeficient zeleně v území a potenciálně umožňuje výstavbu, jejíž výšková hladina by výrazně převyšovala kontext navazující zástavby Bubenče a Dejvic," uvádí k tomu Petr Palacký, radní Prahy 6 pro životní prostředí a klima.

Stanovisko městské části Praha 6 ohledně transformace ploch v okolí Hradčanské bude postoupeno pořizovateli změn, tedy Magistrátu hlavního města Prahy.

Související články

Projekt byl zadán v roce 2022 na základě dohody investorů v území (provozovatelů) a městské části. Následně byla zadána studie, která měla za úkol zkoordinovat všechny záměry v území, zejména dopravního charakteru, navázat na studii hlavního města Baba 1932 a především nalézt dopravní řešení křižovatky Na Štáhlavce/ Matějská/ Šárecká, která byla dvakrát neúspěšně řešena v rámci projektu TSK – Rekonstrukce Šárecké ulice.

Celý článek26. 2. 2024