Nádraží Bubeneč se proměnilo ve Stanici 6

Poslední vlak zastavil v nádraží Praha – Bubeneč 28. srpna 2014 krátce před půlnocí. A přesně po deseti letech zde mimořádně zastaví vlak, jenž svým příjezdem dává symbolicky budově nádraží nový smysl. Z nádraží Bubeneč se tak stala Stanice 6.

Hlavní foto

Proměna samotného nádraží trvala řadu let. Městská část požádala již v roce 2015 hlavní město, aby budovu vykoupilo od Správy železnic a poté ji Praze 6 svěřilo. Hlavní město pak budovu získalo až v roce 2017 za 14 milionů korun a od té doby uplynuly další dva roky, než Praha 6 získala nádraží do své správy. Poté hned zahájila výběrové řízení na nového provozovatele.

Projekty předložilo padesát zájemců. Z nich porota nakonec vybrala pět, které postoupily do druhého kola. V něm zvítězil projekt Stanice 6 autorů Richarda Preislera, Martina Kontry a Martina Krba, za nimiž stojí již realizované projekty jako Bajkazyl, Bike Jesus, Fuchs 2, vinobar Dvojka či galerie Šachta. Projekt se zdržel díky dvěma létům covidu a díky komplikované rekonstrukci pod přísným dozorem památkářů. Stavba je totiž jako druhé nejstarší nádraží v Praze památkově chráněna.

Radnice se vyhnula problémům, které doprovázejí další pražskou památku – Šlechtovu restauraci v nedaleké Stromovce. Ta je sice nákladně a krásně zrekonstruovaná zvenku, ale stále nemůže najít svého nájemce, neboť interiéry nejsou uzpůsobeny konkrétnímu využití a náprava vyjde na další stovky milionů korun.
U Bubenečského nádraží budoucí nájemci na návrhu spolupracovali s architekty Ondřejem Tučkem a Janem Binterem, kteří stojí za novou podobou budovy.

„Jsem rád, že můžeme být svědky vyvrcholení dlouhého procesu a tohoto krásného výsledku a osobně se těším, jak to tady provozovatelé Martinové a Richard naplní klubovým a kulturně sportovním životem,“ říká starosta Jakub Stárek. 

„Výsledkem je, že nádraží otevírá po konverzi coby první revitalizovaná nádražní budova v Praze přesně po deseti letech od zastávky posledního vlaku,“ vysvětluje radní pro kulturu, sport a bezpečnost Jan Lacina a dodává, že je to typická ukázka toho, že komunální politika vyžaduje značnou dávku výdrže a trpělivosti. Do kontrastu uvádí smutný osud nádraží Praha – Vyšehrad, které se zavřelo mnohem dříve a dnes je v ruinách.

Obnovou prošla celá budova nádraží – interiéry, fasády, střecha, okna i dveře, dřevěné prvky i okolní plochy. Dřevěná bohatě vyřezávaná veranda se repasovala a doplnily se původní chybějící části.
Uvnitř se odstranily nepůvodní příčky, aby zde vznikl velký otevřený prostor. Obnovou prošly podlahy, stropy, dře­věný strop v severním křídle, dveře i omítky. Znova se budovaly veškeré rozvody, tedy elektřina, voda a odpady, systém vytápění, plynové potrubí.

Protože se vědělo, kde se co bude nacházet, jsou už v budově připravené instalace pro kuchyň. V rámci úpravy venkovních ploch se znova předláždil přilehlý chodník, peron i dlažba kolem nádraží.

Vybudoval se vjezd a parkování, bez­bariérové přístupy do budovy z ulice a z peronu. Peron od kolejí odděluje plot, aby nešlo ze Stanice 6 vstupovat do kolejí.

Bubeneč je druhé nejstarší pražské nádraží. Postaveno bylo v roce 1850 podle návrhu Antonína Jünglinga v pozdně klasicistním stylu. Do provozu bylo uvedeno společně s tratí Severní státní dráhy z Prahy do Lovosic v roce 1854. Stanicí prochází trať číslo 091 Praha – Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou. Projíždějí tudy i rychlíky z Prahy na Ústí nad Labem a dál do Německa. V roce 2013 se nádraží stalo kulturní památkou. Budova byla v provozu do roku 2014.

Celková cena stavby (součet veškerých nákladů vč. projektové dokumentace, stavebních prací, dozorů) činí 41 375 281 Kč vč. DPH
Zahájení stavebních prací 3. 7. 2023
Kolaudační souhlas 15. 7. 2024
Jedná se o nemovitou kulturní památku, jejíž průběh výstavby byl pod drobnohledem NPÚ i MHMP OPP.
Stavbu realizovala společnost KONSIT a.s.
Zhotovitel PD společnost ARCHITEKT Ondřej Tuček

 

Fotogalerie

Související články

V soutěži Stavba roku dopravní a technické infrastruktury roku 2024 získala rekonstrukce Bubenečského nádraží celkem 8390 hlasů. Cenu v prostorách Národního technického muzea během slavnostního večera převzal za Prahu 6, která byla investorem rekonstrukce, radní pro sport, kulturu a bezpečnost, Jan Lacina. Zvláštní cenu za přínos pro rozvoj kolejové dopravy získala i další stavba, která byla v této kategorii nominována, a to tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Celý článek 10. 12. 2024

Historická budova nádraží Bubeneč z roku 1850, která přestala sloužit železniční dopravě v roce 2014, prošla kompletní rekonstrukcí a byla přeměněna na moderní komunitní a kulturní centrum Stanice 6. Tento projekt, spojující citlivou obnovu s inovativním využitím, zachoval původní architektonický charakter stavby a zároveň přinesl nové funkce pro současné potřeby. Tramvajová trať z Divoké Šárky na sídliště Dědina byla slavnostně otevřena v říjnu loňského roku a pravidelný provoz byl zahájen následující den. Linky č. 20 a 26 nyní spojují sídliště Dědina s centrem města i dalšími částmi Prahy, jako je Malá Strana, Letná nebo Anděl.

Celý článek 26. 11. 2024