Dílo F. Doležala v Galerii Skleňák

Dubnová výstava v Galerii Skleňák připomíná život a dílo významného malíře, grafika a výtvarného teoretika Františka Doležala, a jeho život spjatý s Prahou 6. Ve výkladních skříních galerie je k vidění do 2. května.

Hlavní foto

Výstava, kterou s podporou Prahy 6 a Archivu výtvarného umění připravila umělcova dcera Jarmila Štogrová-Doležalová, představuje Doležalova díla 70. a 80. let, výstavní katalogy i fotografie. Expozice mapuje nejen umělcův život, ale také éru Kramářovy galerie, na jejímž vzniku se František Doležal významně podílel.

 

Malíř, grafik a výtvarný teoretik František Doležal (1910–1989) přišel do Prahy 6 z východních Čech v roce 1939. Bydlel v ulici Jugoslávských partyzánů, v ateliéru na Bachmačském náměstí v domě U Huberta a nakonec žil a pracoval v podkroví v ulici Národní obrany. V 60. letech, kdy byl předsedou pobočky Svazu čs. výtvarných umělců Prahy 6, vznikla z jeho podnětu Galerie Vincence Kramáře. V prostorách bývalých obchodů v ulici Čs. armády 24 ji svépomocí vybudovali zdejší výtvarníci. Doležal se svými spolupracovníky galerii vedl v letech 1964 až 1971. „Kramářovka“ se stala pražským kulturním centrem s mezinárodním významem mj. výstavami Picassa, Chagalla, kubismu či surrealismu. V českém prostředí se koncepce galerie obracela k modernímu a současnému umění. Uskutečnily se retrospektivní výstavy Emila Filly, Bohumila Kubišty, Františka Tichého, Bedřicha Feuersteina, Karla Teigeho, Jaromíra Funkeho, Františka Tröstera,… Mnozí z autorů byli zastoupeni početnými soubory svých děl vůbec poprvé nebo po dlouhé odmlce. Představovaly se tu systematicky zdroje a kořeny současného moderního umění. Významným přínosem pro veřejnost byly obsáhlé výstavy restaurátorského umění a českého kubismu. Malá síň galerie představovala pravidelně umělecký život obvodu Prahy 6 a současné tendence především pražských, ale i mimopražských výtvarníků.

Jako malíř, básník a výtvarný teoretik se Doležal soustavně zabýval životem a dílem K. H. Máchy. Vytvořil dva Máchovské cykly, které tvoří vrchol jeho tvorby. Experimentoval vlastními surrealistickými metodami, jeho obrazy jsou plny symbolů a poezie. Krajina prolínající se s ženskou figurou v abstraktním pojetí byla hlavním motivem Doležalovy tvorby, jakýchsi osobních obrazových deníků. František Doležal zemřel v Dejvicích v červenci 1989, pochován je na bubenečském hřbitově.