V návaznosti na jednání se starosty okolních obcí, které proběhlo na radnici letos v dubnu, a na základě usnesení zastupitelstva městské části Prahy 6 z června roku 2019 a 2021, kdy byl vyhlášen stav dopravní nouze, respektive jeho přetrvávání, jsou v Praze 6 od září na příjezdových komunikacích zavedeny permanentní BUS pruhy.
Ty byly dosud omezeny na konkrétní hodiny. Cílem je především zrychlit hromadnou dopravu ve směru ze Středočeského kraje do centra Prahy a omezit kolony v oblasti Vítězného náměstí a Svatovítské, které trápí především místní obyvatele.
„Jsem rád, že jsme společně se starosty okolních obcí našli řešení, které spočívá v posílení role příměstské a městské hromadné dopravy. To však nic nemění na tom, že stav dopravní nouze na Praze 6 nadále přetrvává,“ říká starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek.
Dlouhodobým cílem vedení radnice Prahy 6 je, aby lidé pro dopravu z okolních obcí na území šestky či do centra preferovali hromadnou dopravu. Tu by mělo toto opatření zrychlit. „Zároveň jsme požádali městskou policii a Policii ČR o zvýšený dohled nad respektováním vyhrazených pruhů pro městskou hromadnou dopravu. Uvědomujeme si, že lidí, kteří se budou do Prahy dojíždět za prací a vzděláním z okolních obcí bude každým rokem přibývat a proto je preference a maximální zvýhodnění hromadné dopravy nutností,“ říká radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš.
Praha 6 dlouhodobě podporuje jak modernizaci železniční tratě Praha – Kladno, tak dostavbu silničního okruhu kolem Prahy, což kontinuálně dokazují veřejně dohledatelná programová prohlášení rady městské části, usnesení zastupitelstev i rady. V případě dostavby Pražského okruhu Praha 6 vždy stála na straně malých obcí, které dostavbu okruhu požadují, a sehrávala roli moderátora v reakci na nesmyslné podmínky MČ Praha Suchdol. Nedostavěná severozápadní část Pražského okruhu je podle Prahy 6 klíčovým prvkem k řešení eskalujícího dopravního problému a zaslouží si ze strany státu naprostou prioritu.
„Stejně tak podporujeme i jakékoli prodlužování tramvajových tratí ve směru do Středočeského kraje, včetně tratě do Velkých Přílep a na Suchdol,“ dodává Ondřej Matěj Hrubeš.
Praha 6 je také pro výstavbu parkovacích domů P+R, což ovšem není úkolem městské části, ale toto by měl financovat a podporovat Středočeský kraj pro své občany u páteřních uzlů hromadné dopravy. „Budeme ze všech sil podporovat stavbu P+R parkoviště na Dlouhé míli, která je v plánu s výstavbou železniční tratě na letiště. Pro další parkoviště P+R vidím prostor ve Středočeském kraji. Avšak s dnešní cenou parkovacích domů, kdy jedno místo v Praze vychází cca na 1 milion korun a počet aut na příjezdech do města roste, bude pravděpodobně vhodnější i pro Středočeský kraj, aby motivoval občany, pokud je to možné, aby rovnou ze své obce vyrazily do Prahy autobusem, či vlakem,“ uzavírá Hrubeš.
Permanentní BUS pruhy v posledních letech vznikaly po celé Praze. Těch, která mají časové omezení, je už jen pár a postupně ubývají. Realizovaná opatření proběhla na základě společných jednání MČ Prahy 6, Magistrátu hl. m. Prahy, Ropidu a Policie ČR.
Co se mění?
Větší preference hromadné dopravy na příjezdech ke stanicím metra, včetně dopravy z letiště
Hromadná doprava dokáže za hodinu přepravit více lidí, než individuální automobilová doprava.
Aby byla hromadná doprava využívána, musí jezdit rychle, často a spolehlivě
Počet pendlerů přijíždějících denně do Prahy 6 každý rok roste, kapacitně tento nárůst zvládnou zásadně pojmout především spoje hromadné dopravy
Snaha přesunout kolony z rezidenční zástavby (ulice Jugoslávských partyzánů, Vítězné náměstí, Svatovítská) do oblasti kolem Vltavy a na předpolí Ruzyně.
Zlepšit podmínky pro život místním občanům a zprůjezdnit Prahu 6, včetně lokality kolem Vítězného náměstí pro autobusy a trolejbusy MHD.
Co se nemění?
Praha 6 podporuje:
dokončení Pražského okruhu, včetně chybějícího obchvatu Prahy 6 (úsek mezi dálnicemi D7-D8)
dokončení Městského okruhu
zahloubení Patočkovy ulice
rozšíření ulice Horoměřická o BUS pruh ve směru do centra
stavbu silničního obchvatu Vítězného náměstí
modernizaci a zkapacitnění železnice Praha – Kladno
výstavbu železnice na letiště, včetně záchytného parkoviště P+R Dlouhá Míle
prodloužení tramvajové trati k terminálu Dlouhé Míle a na letiště
prodloužení tramvajové trati do Troje, Bohnic a Kobylis
prodloužení tramvajové trati do Suchdola
prodloužení tramvajové trati do Velkých Přílep